» 1مبارکه » شهرستان مبارکه » زندگینامه و آثار “میرزا محمدباقر نقاش‌باشی دهنوی” به چاپ رسید
شهرستان مبارکه - مشاهیر و بزرگان - مطالب ویژه

زندگینامه و آثار “میرزا محمدباقر نقاش‌باشی دهنوی” به چاپ رسید

تیر 15, 1393 0071

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه .مصطفی کمالی .پیرامون چاپ کتاب گلزار “میرزا محمدباقر نقاش‌باشی دهنوی” اظهار کرد: کتاب گلزار میرزا محمدباقر نقاش‌باشی دهنوی شامل 3 بخش بوده که بخش نخست آن درباره زندگی نامه این شاعر و هنرمند و بخش‌های بعدی در مورد اشعار و نقاشی ها و هنرهای او است.

وی  با اشاره به معرفی این شاعر و هنرمند افزود: محمد باقر نقاش‌باشی، ادیب، قلمدان‌ساز شاعر و نقاش دهنوی سمیرمی بوده که در دست‌نوشته‌هایش خود را محمد باقر دهنوی سمیرمی ملقب به نقاش‌باشی معرفی کرده است.

نویسنده کتاب گلزار میرزا محمدباقر نقاش‌باشی دهنوی بیان کرد: او شاعر و نقاش دربار ظل‌السلطان بوده و در خارج از مرزهای ایران  او را نقاش سمیرمی می‌شناسند و او یکی از مطرح‌ترین هنرمندان قلمدان‌ساز بوده که آثارش قابل رقابت با کشورهای اروپایی بوده است.

وی گفت: برای دست یافتن و جمع آوری اشعارش از دست نوشته‌های او که هنوز موجود بوده استفاده کردیم که ابیات شعرهای او بیش از 2000 بیت بوده و با اینکه شاعر دربار به شمار می‌رفته، مضمون اشعار او در مدح و ستایش خداوند است.

کمالی خاطرنشان کرد: اساتیدی همچون فرشچیان، عبدالعی برومند، فرهمند بروجنی، ایدین اغداشلو و دیگر استادان درباره ظرافت طبع و هنر و او صحبت کرده‌اند.

وی با اشاره از منابع مختلف برای جمع آوری این کتاب بیان کرد: برای گردآوری این کتاب از منابع  قدیمی گوناگون مانند هنر قلمدان کریم‌زاده تبریزی، آثار و احوال نقاشان و نگارگران ایران و برخی مشاهیر عثمانی جلد دوم لندن، مبارکه در گذر تاریخ، تذکره‌الشعرای معاصر اصفهان، ایران در یکصد و سیزده سال پیش، دانشنامه تخته فولاد و بسیاری از کتاب‌های دیگر و نظر اساتید دیگر این کتاب گردآوری شد.

نویسنده کتاب “گلزار میرزا محمدباقر نقاش‌باشی دهنوی” انگیزه خود رابرای گردآوری چنین کتابی کمک به معرفی چنین شخصیتی دانست و گفت: قبل از از چاپ این کتاب اهالی آن منطقه از این شخصیت یک نام فقط می‌دانستند تا اینکه 12 سال پیش یکی از دوستانم گفت در کشورهای خارجی به این شاعر توجه ویژه‌ای نشان داده‌اند.

وی افزود: وقتی این را شنیدم، برای معرفی چنی خصیتی که بیرون مرز نسبت به ما شناخت بیشتری دارند مصمم شدم تا این کتاب به چاپ برسانم و گردآوری این مطالب و آثار حدود 12 سال طول کشید.

کمالی به اثار نقاشی این ادیب اشاره کرد و گفت: بیشتر آثار نقاشی و قلمدان‌های این هنرمند در بیرون از مرز ها و یا در دست اشخاص در داخل کشور بوده و برخی نیز در موزه نگهداری می‌شود.

به گزارش تسنیم، نقاشی‌های میرزا محمدباقر نقاش‌باشی دهنوی در موزه هنرهای تزئینی اصفهان و تهران، موزه کوشک قزوین، و یکی از قلمدان‌های این هنرمند در موزه ملک نگهداری شده و مقبره او در تخت فولاد اصفهان است.

کتاب “گلزار میرزا محمدباقر نقاش‌باشی دهنوی” در 176 صفحه در قطع وزیری با 1500 تیراژ در بهار 93  به چاپ دوم رسیده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×