» اخبار ایران و جهان » اخبار ورزشی » نگارش متن توافق مشترک جامع آغاز شد
اخبار ورزشی

نگارش متن توافق مشترک جامع آغاز شد

تیر 13, 1393 009

با حضور عراقچی و اشمید نگارش متن توافق مشترک جامع آغاز شد
سیدعباس عراقچی و هلگا اشمید معاونین وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کار نگارش متن مشترک جامع توافق هسته‌ای را آغاز کردند.

به گزارش فرارو، کار نگارش متن توافق جامع هسته‌ای در حالی از ساعت ۱۵ به وقت محلی در سومین روز از ششمین مرحله مذاکرات هسته‌ای وین آغاز شده است که پیشتر قرار بود عراقچی و اشمید از صبح امروز (جمعه) کار نگارش متن را آغاز کنند، اما به توافق دو طرف به خاطر انجام رایزنی‌های دوجانبه و داخلی، این اقدام برای ساعاتی به تعویق افتاد.

قبل از برگزاری نشست دوجانبه عراقچی و اشمید به منظور نگارش متن مشترک توافق جامع، معاونین وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در نشست دو جانبه ای در هتل کوبورگ وین، با یکدیگر به رایزنی پرداختند که این گفت‌وگو نزدیک به دو ساعت به طول انجامید.

گفتنی است صبح امروز سید عباس عراقچی عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای، در نشست خبری خود با بیان اینکه فعلا برای ارزیابی از مواضع طرفین گفتگوها ادامه دارد ابراز امیدواری کرد از صبح امروز کار نگارش متن توافق در سطح معاون وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون برگزار شود.

عضو تیم مذاکره کننده که در جمع خبرنگاران سخن می گفت در پاسخ به سوالی درباره اختلافات بر سر متن نگارش گفت: پرانتزها همه سرجای خودش هست، ما متنی را الان آماده کرده‌ایم در جلسه گذشته که تقریبا تمام مفادش مورد اختلاف بوده است هنوز کار بسیاری دارد که به هم نزدیک شویم. از جمعه دوباره اینکار را شروع خواهیم کرد.
عراقچی با بیان اینکه در این جلسات بحث بر روی مفاهیم کلی و متن توافق صورت می گیرد، اضافه کرد: تمام تلاش ما این است از این فرصتی که تا 20 جولای باقی مانده است کمال استفاده را انجام دهیم و بتوانیم هم به لحاظ کلی روی بحث هایی که اختلاف داریم به یک تفاهم برسیم و بعد این تفاهم را روی کاغذ بیاوریم، عبارات و ادبیات مناسب را پیدا و روی ان توافق کنیم و در نهایتا به یک متنی که مورد توافق باشد برسیم و توافق نهایی را تشکیل بدهد.
معاون وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود درباره این گفته خود که ایران در توافق محدودیت هایی را خواهد پذیرفت با اشاره به اینکه گفته او ناظر بر توافق ژنو است اضافه کرد: مجموعه اقداماتی که ایران برای اعتمادسازی انجام می‌دهیم حتما شامل یک سری محدویت‌هایی خواهد بود که می‌پذیریم در برنامه خودمان.
عراقچی گفت: همانطور که توافق ژنو اشاره کرده است اصل غنی سازی ایران ادامه پیدا خواهد کرد، ولی با یک سری محدودیت‌های مورد توافق دوجانبه و برای یک دوره زمانی مشخص.این کاملا قطعی است که اگر هر محدودیتی را در هر قسمتی از برنامه‌های خودمان به منظور اعتماد سازی قبول کنیم این یک محدودیت موقتی و دارای دوره زمانی خواهد بود و هیچ چیزی برای ابد پذیرفته نخواهد شد.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده در ادامه درباره اخبار منتشر شده درباره پذیرش کاهش تعداد سانتریفیوژها گفت: درباره تعداد سانتریفیوژها نباید به گمانه زنی‌های رسانه ای توجه کرد. تمام اعداد و ارقامی که درخصوص سانتریفیوژها اعلام می‌شود ساخته و پرداخته ذهن برخی از رسانه‌های خارجی و افرادی است که با نیات خاص این کار را انجام می‌دهند.
وی با تاکید بر اینکه هدف آنها، آلوده کردن فضای مذاکرات هسته‌ای و ایجاد اضطراب و تنش است، گفت که نباید به آن توجه شود.
این سخنان عراقچی در حالی مطرح می شود که خبرگزاری رویترز ساعاتی قبل به نقل از یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد ایران در این دور از مذاکرات سطح پیشنهادهای خود را در باره تعداد سانتریفوژها کاهش داده است.
رویترز ضمن اعلام این خبر به نقل از یک منبع دیپلماتیک ادعا کرد با وجود برخی تحرکات از سوی ایران هنوز دستیابی به توافق تا 20 جولای آسان نیست چرا که دولت‌های غربی خواستار سازش بیش‌تر از سوی ایران هستند.
در همین حال عباس عراقچی با بیان اینکه هنوز زود است درباره حصول توافق قضاوت صورت گیرد گفت: امیدواری وجود دارد اما خوش بینی به نیات طرف مقابل وجود ندارد.
وی افزود: این خودش یکی از موانع مذاکرات است که ما در یک فضای به اصطلاح همراه با اعتماد مذاکره نمی‌کنیم، برای همین این کار را سخت‌تر می‌کند.
احتمال حضور جان کری در وین
از سوی دیگر روزنامه روزنامه لس آنجلس تایمز از احتمال سفر جان کری به وین خبرداد.
بر اساس این خبر، احتمال دارد علاوه بر جان کری، وزرای خارجه آلمان، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین نیز برای شرکت در مذاکرات به وین سفر کنند.
در همین حال جان کری دیروز در مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست مدعی شد اگر در این دور از مذاکرات توافقی صورت نگیرد ایران مسئول آن خواهد بود.
از سوی دیگر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز قبل از عزیمت به وین در پیامی ویدئویی که به زبان انگلیسی منتشر شده است، خطاب به طرف های مذاکره کننده گفت: وقت کشی به امید گرفتن امتیاز از ایران در لحظات آخر مذاکرات اتمی، نمی تواند نتیجه ای بهتر از سال 84 داشته باشد.
رسانه های آمریکایی ضمن اشاره به به مقاله جان کری در واشنگتن پست و پیام ویدئویی محمد جواد ظریف اظهار نظر و تحلیل های متفاوتی را مطرح می کنند. برخی از دشواری و سرسختی دو طرف سخن می گویند و برخی دیگر از تلاش دو طرف برای رسیدن به توافق نهایی خبر می دهند.
گفتنی است، دومین روز مذاکرات با نشست عمومی هیات‌های ایران و 1+5 به سرپرستی اشتون و ظریف در مقر سازمان ملل در وین آغاز و سپس با مذاکرات دو جانبه میان معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا در هتل کوبورگ وین محل اقامت هیات‌های مذاکره کننده ادامه یافت.
ویلیام برنز‏، معاون وزیر خارجه آمریکا که از مذاکرات وین 5 به طور رسمی به مذاکرات پیوست در این دور نیز حضور دارد اما وی صرفا در مذاکرات دو یا سه جانبه شرکت می‌کند و در نشست عمومی حضور نداشته است.
هم‌چنین عصر روز پنجشنبه (12 تیر) معاونان وزیران خارجه ایران به ترتیب با نمایندگان سه کشور اروپایی و سپس روسیه دیدار و گفت‌وگو کردند.
ششمین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 از 11 تا 29 تیرماه ادامه خواهد داشت.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×