» عمومی » پزشکی سلامت » در ماه رمضان، مصرف چاى و قهوه را محدود كنيد
پزشکی سلامت

در ماه رمضان، مصرف چاى و قهوه را محدود كنيد

تیر 13, 1393 008

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه و به نقل از ایمنا .سميه خياط مقدس كارشناس تغذیه با اشاره به اینکه تغذيه صحيح در ماه رمضان بسيار اهميت دارد؛ تاکید کرد: بايد مواد غذايى نظير گوشت، مرغ، ماهى، لبنيات و سبزى‌ها، قسمت اعظم رژيم غذايى شخص را در بر گيرد و مصرف تمام مواد غذايى بايد روى اصول و برنامه باشد.
وی ادامه داد: مثلا اگر مى گوييم لبنيات خوب است، بايد در نظر داشته باشيم كه مصرف بالاى لبنيات بدون مصـرف آب به ميزان كافى، 

 براى رفع يبوست و بوى بد دهان، بهتر است ميوه و سبزى را در وعده‌های غذايى خود منظور كنيد. در ضمن براى ثابت نگه داشتن قند خون، شيرينى و مواد غذايى ناسالم را استفاده نكنيد، بلكه خرما بخوريد

ايجاد سنگ‌هاى مجارى ادرارى را بسيار افزايش مى‌دهد یا مصرف مواد پروتئينى گوشت، مرغ، لبنيات و ماهى به تنهـايـى كافى نيست، بلكه در كنار آنها بايد از سبزيجات، سالاد، آب و حبوبات استفاده کرد تا از يبوست جلوگيرى شود و بايد در نظر داشت كه مصرف زياد غذاهاى پروتئينى باعث تشنگى مى‌شود.
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه بدن مكانيسم‌هاى تنظيم كننده‌اى دارد كه در طى روزه‌دارى فعال مى‌شوند و سوخته شدن مؤثر چربى بدن در اين ماه رخ مى‌دهد؛ خاطرنشان کرد: يك رژيم غذايى متعادل براى حفظ سلامت و فعاليت فرد در طى ماه رمضان كافى است.
وی اختلالات بوجود آمده در اين ماه را ناشى از مصرف زياده از حد غذا، مصرف نامتعادل غذا و خواب كم دانست و اظهار کرد: در ماه رمضان، مصرف چاى و قهوه را محدود كنيد، زيرا اين مواد باعث افزايش ادرار و از دست دادن آب بدن مى‌شوند. 
خیاط مقدس عنوان کرد: براى رفع يبوست و بوى بد دهان، بهتر است ميوه و سبزى را در وعده‌های غذايى خود منظور كنيد. در ضمن براى ثابت نگه داشتن قند خون، شيرينى و مواد غذايى ناسالم را استفاده نكنيد، بلكه خرما بخوريد.
وی با تاکید بر اینکه براى خوردن سحرى وقت كافى قرار دهيد و با آرامش و دور از استرس غذاى خود را بخوريد؛ بیان داشت: بهتر است در وقت سحر از كربوهيدرات‌هاى 

 خرما و آب ميوه منابع خوب قند هستند، لذا هـنـگـام افـطـار مصرف خرما، آب ميوه ، سوپ سبزيجات به منظور حفظ تعادل قند، آب و مايعات بدن توصيه مى‌شود 

پيچيده نظیر نان، عدس، جو، غلات، برنج، سيب زمينى، ميوه، سبزيجات و حبوبات استفاده كنيد، زيرا اين گروه تا ۸ ساعت در بدن باقى مى‌مانند. اين در حالى است كه كربوهيدرات‌هاى ساده مانند شكر فقط ۳ تا ۴ ساعت در بدن مى‌مانند. در ضمن بهتر است بعد از خوردن سحرى، ۲-۱ عدد ميوه و مصرف كنيد.
این کارشناس تغذیه نياز فورى بدن در هنگام افطار را به دست آوردن يك منبع انرژى به شكل گلوكز براى هر سلول زنده به خصوص سلول‌هاى مغز و اعصاب عنوان کرد و گفت: خرما و آب ميوه منابع خوب قند هستند، لذا هـنـگـام افـطـار مصرف خرما، آب ميوه ، سوپ سبزيجات به منظور حفظ تعادل قند، آب و مايعات بدن توصيه مى‌شود. 
وی با تاکید بر اینکه در افطار از غذاهاى حجيم استفاده نكنيد، بلكه بدن خود را آرام آرام براى شام آماده كنيد؛ تصریح کرد: در غير اين صورت شما دچار انواع بيمارى‌هاى گوارشى از قبيل: سوزش معده ، نفخ و… مى‌گرديد. 
خیاط مقدس نوشیدن آب را از یک ساعت پس از صرف افطاری و شام لازم دانست و بیان داشت: آب باعث سرحالى و سرزندگى مى‌شود و همچنين براى رساندن مواد غذايى به اندام‌هاى بدن ضروری است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×