» اخبار سایت شمس » علی ایرانپور: بحران آب کشور هنوز جدی گرفته نشده است
اخبار سایت شمس

علی ایرانپور: بحران آب کشور هنوز جدی گرفته نشده است

تیر 3, 1393 0011

عضو کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: ما هنوز بحران آب را جدی نگرفته‌ایم و در ٧ سال گذشته اقدام جدی انجام نشده، باید فراتر از حرف و شعار پیش برویم و اقدامات جدی، اجرائی و عملیاتی در این زمینه انجام دهیم.

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه علی ایرانپور در گفت‎وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان پیرامون علت مشکلات آب در کشور اظهار کرد: بخشی از مشکلات مربوط به آب مرتبط با بحث شرایط اقلیمی کشور بوده، به‌ویژه در ٧ سال گذشته در خشکسالی بودیم که البته تنها این دلایل نیست، بلکه عواملی مانند عدم مدیریت مناسب، الگوی ناصحیح مصرف آب و اجرائی نشدن طرح‌های آبرسانی که ١٠ سال گذشته عملیاتی نشده، از عوامل مشکلات و بحران آبی در کشور است.

وی افزود: معتقد هستم که با توجه به شرایط کشورمان که از گذشته قابل پیش بینی بوده و اقلیم آب و هوائی و تنش آبی و خشکسالی داشتیم، در بحث مدیریت آب در مجموعه وزارت نیرو راهکاری برای افزایش منابع آبی و اعتبار لازم برای اجرائی شدن طرح‌ها ارائه نشده است.

ایران و 7 کشور منطقه با بحران کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران به همراه ٧ کشور منطقه با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند، تصریح کرد: این بحران ناشی از برخی کوتاهی‌های مسئولان بوده که سبب شده شرایط آبی کشور در این حالت قرار گیرد.

وی با اشاره به راهکار مقابله با این بحران بیان کرد: چندین سال است که ما وارد بحران آب شدیم و باید مشکلات ناشی از آن به صورت ریشه‌ای و مقطعی حل شود، راهکارهائی که باید در اولویت وزارت نیرو قرار گیرد، شامل برنامه‌ریزی دقیق در بخش مقابله با خروج آب‎های مرزی بوده و هم‎چنین عزم ملی و جدی برای عملیاتی شدن طرح‎های آبرسانی است.

ایرانپور افزود: بحث خشکسالی مربوط به یک نقطه کشور نیست، وزارت نیرو باید برنامه‌ریزی مشخصی در این زمینه داشته باشد، زیرا تنها مشکلات استان اصفهان، خوزستان، یزد و کرمان نیست که اگر طرح‎ها تنها در این استان‎ها اجرا شود، مشکلاتی را به وجود می‎آورد، بلکه باید طرح‌های ملی که می‌تواند انتقال آب از دریای خزر و خلیج فارس صورت گیرد را از به طور صرف حرف خارج و به مرحله عملیاتی و اجرا برساند.

وی با بیان اینکه اکنون سرانه مصرف آب در ایران ٢٢٠ لیتر بوده، در حالیکه در دنیا این عدد به ٧٠ لیتر می‎رسد، خاطرنشان کرد: موضوع فرهنگ مصرف آب بسیار مهم بوده که باید به آن توجه داشته باشیم که برای حل مشکلات آبی شورای عالی آب به ریاست معاون اول رئیس جمهور و با حضور وزیر نیرو، وزیر کشاورزی، محیط زیست تشکیل شده که تصمیمات آن لازم‌الاجرا بوده و وزارت نیرو باید در کاهش مصرف آب و اجرای طرح‎های آبی کمک کند.

بحران آب در کشور هنوز جدی گرفته نشده است

عضو کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما هنوز بحران آب را جدی نگرفته‌ایم و در ٧ سال گذشته اقدام جدی صورت نگرفته است، اظهار کرد: باید فراتر از حرف و شعار پیش برویم و اقدامات جدی، اجرائی و عملیاتی در این زمینه انجام دهیم.

وی با اشاره به آب کشاورزی، با بیان اینکه ٩٢ درصد از آب مصرفی در بخش کشاورزی بوده، افزود: مهم‌ترین موضعی که می‎تواند در بحث کشاورزی مطرح شود، اصلاح روش‎های آبیاری از سنتی به روش‎های نوین بوده که دولت اعتبار خوبی را برای این مبحث گذاشته اما این اعتبار پاسخ نیاز کشاورزان را نمی‎دهد، اگر این اصلاح صورت پذیرد راندمان آبی ٣٠ تا ٧٠ درصد افزایش می‌یابد و شاهد افزایش ٢٠ تا ٩٠ درصدی بهره‎وری می‎شویم.

نبود آمار دقیق، مشکل اصلی کشاورزی ما است

ایرانپور با بیان اینکه متاسفانه یکی از مشکلاتی که در برنامه‌ریزی در بخش کشاورزی وجود دارد، نبود آمار دقیق است، تصریح کرد: در بحث آبی و تولیدات کشاورزی آمارهای ضد و نقیضی مطرح می‎شود، باید توجه داشت که برنامه ریزی باید بر اساس آمار دقیق صورت گیرد.

وی با بیان اینکه حل مشکلات آبی کشور نیازمند عزم ملی همه دستگاه‎ها بوده، خاطرنشان کرد: تشکیل شورای عالی آب یکی از حرکات رو به جلو بوده که در کنار آن وزارتخانه‎های دیگر درکنار وزارت نیرو در ساماندهی استفاده از آب نقش دارند.

عضو کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت نیرو لوایح و پیشنهادات خود را از طریق دولت به مجلس ارائه دهد و از صندوق توسعه ملی در راستای کاهش مشکلات کمبود آب و اصلاح سیستم آبی استفاده کند، اگر اینگونه عمل کند در یک پروسه زمانی مشخص به اهداف مورد نظر می‌رسیم.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×