» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » نماینده مردم مبارکه: بی‌توجهی مسئولان سازمان محیط زیست نسبت به آلایندگی فولاد مبارکه
اخبار شهرستان مبارکه

نماینده مردم مبارکه: بی‌توجهی مسئولان سازمان محیط زیست نسبت به آلایندگی فولاد مبارکه

خرداد 26, 1393 008

نماینده مردم مبارکه در مجلس گفت: متاسفانه مسئولان سازمان محیط زیست حاضر نیستند که فولاد مبارکه را آلاینده اعلام کنند و این مسئله سبب ایجاد بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی در این شهرستان شده است.

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه ، علی ایرانپور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان پیرامون تذکری که از سوی وی در صحن علنی مجلس به فولاد مبارکه داده شد، اظهار کرد: از ابتدای سال 70 بود که شاهد بهره‌برداری و افتتاح بزرگترین واحد صنعتی کشور در شهرستان مبارکه یعنی فولاد مبارکه، بودیم.

حقوق مردم مبارکه هنوز مورد توجه قرار نگرفته‌ است

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه در بعد اقتصادی و صنعتی نکات مثبت زیادی برای کشور داشته، تصریح کرد: اما همزمان با وجود بزرگترین واحد فولاد مبارکه خاورمیانه در شهرستان مبارکه متاسفانه ما شاهد برخی معضلات زیست محیطی متعدد هستیم که تا به امروز هم با وجود همه تلاش‌هائی که صورت گرفته،  به دلیل برخی سیاسی کاری‌ها در بدنه سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت به صورت پنهانی و پشت پرده صورت می‌گیرد نتوانستیم از حقوق و مطالبات مردم اصفهان و شهرستان مبارکه در این بخش دفاع کنیم.

خشکی باغات مبارکه به دلیل آلایندگی

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته شاهد این هستیم که بخش عمده‌ای از باغ‌های میوه شهرستان مبارکه به دلیل آلودگی هوای این شهرستان که به طور عمده مربوط به آلایندگی فولاد مبارکه بوده، نابود شده است.

وی افزود: 4 هزار هکتار باغ میوه‌ای که در این شهرستان وجود داشت، اکنون به کمتر از نصف تقلیل پیدا کرده و شاید باید بگوییم که یک سوم شده و دلیل آن آلودگی هوا بوده و در عین حال شیوع انواع بیماری‌ها از بیماری‌های تنفسی گرفته تا گوش و چشم درد، ام اس و سرطان نیز در این شهرستان در مقایسه با سایر نقاط کشور افزایش یافته است.

ایرانپور بیان کرد: محققان و پزشکان معتقدند بخشی از این مشکلات مربوط یه مشکلات آب‌وهوای این منطقه بوده و در کنار آن، می‌بینیم که وضعیت هوای این شهرستان گویای آن است که حتی با چشم غیر مسلح هم امکان دید وجود ندارد.

چرا فولاد مبارکه به عنوان صنعت آلاینده معرفی نمی‌شود؟

وی گفت: با وجود این شرایط، همچنان به دلیل ارتباطات نزدیکی که سازمان حفاظت محیط زیست کشور با مسئولان فولاد مبارکه دارند و به طور معمول حمایت‌های آشکار و پنهان از این مجموعه صورت می‌گیرد اصرار بر این است که این شرکت به عنوان صنعت آلاینده تعریف نشود.

نماینده مردم مبارکه در مجلس اظهار کرد: ما اکنون شاهد این هستیم که شرکت فولاد مبارکه روزانه 9 میلیون متر مکعب گاز استفاده می‌کند یعنی گاز مصرفی روزانه شرکت فولاد مبارکه با گاز مصرفی مردم چندین استان کشور برابر می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: این سوال پیش می‌آید که این گازی که مصرف می‌شود دی‌اکسید و مونواکسید آن کجا می‌رود و آلودگی‌هائی که ایجاد می‌کند چه‌گونه است و چرا سازمان محیط زیست آن را غیر آلاینده اعلام می‌کند.

ایرانپور تصریح کرد: به طور تقریبی از یک سال و نیم پیش بحث بررسی وضعیت آلایندگی فولاد مبارکه را هم در دولت گذشته و هم ادامه آن را در دولت جدید دنبال کردیم و نمایندگان مجلس هم از علی لاریجانی درخواست کردند که کارگروهی به شهرستان بیاید و وضعیت را بررسی کند.

نمایندگان مجلس آلایندگی فولاد مبارکه را تایید کردند

وی گفت: کارگروهی از کمیسیون کشاورزی و بهداشت و درمان چند ماه قبل آمده و بازدید کردند و آنها نیز تایید کردند که فولاد مبارکه بر اساس شواهد و قرائن آلاینده است اما متاسفانه با وجود اینکه بیش از 8 ماه از سفر این کارگروه می‌گذرد، هنوز سازمان محیط زیست از اعمال نظر برای میزان آلایندگی فولاد مبارکه خودداری می‌کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: نه تنها حاضر نیستند که فولاد مبارکه را آلاینده اعلام کنند حتی ساختمانی را هم به عنوان هدیه از فولاد مبارکه قبول کردند که در شان یک سازمان نظارتی که وظیفه آن بررسی آلایندگی زیست محیطی است، نیست که از صنایعی که در مظان اتهام آلایندگی هستند ساختمانی را به عنوان هدیه بگیرد و این شبهه ایجاد شود که نکند در قبال گرفتن این ساختمان مسائل دیگری خارج از مباحث کاری و وظیفه‌ای سازمان حفاظت محیط زیست مطرح است.

وی اظهار کرد: من به رئیس جمهور تذکر دادم که با توجه به اینکه ایشان به عنوان رئیس دولت بررسی مسائل زیست محیطی شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین واحد فولاد خاور میانه انجام دهند و با سازمان محیط زیست برخورد کنند که دلیل این سیاست‌های دوگانه این سازمان در قبال صنایع کشور دارد و ارتباطاتی که با این صنایع آلاینده دارد و مانع از آن می‌شود که سازمان محیط زیست به رسالت و وظایف خودش عمل کند پاسخگو باشند.

ایرانپور پیرامون تذکری که به وزیر راه وشهرسازی داده بود، تصریح کرد: لزوم توجه به راه‌های روستایی و طرح‌های نیمه تمام حوزه راه و تامین روشنایی راه‌های مواصلاتی به شهرستان مبارکه جزء تذکر بنده بود.

انتهای پیام/

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×