» عمومی » پزشکی سلامت » آشنایی با حساسیت‌های چشمی و درمان آن‌ها
پزشکی سلامت

آشنایی با حساسیت‌های چشمی و درمان آن‌ها

خرداد 24, 1393 007

شناخت آلرژی چشم
آلرژی چشم موجب قرمزی و پف چشمانتان شده است؟ شما تنها نیستید. بسیاری از مردم دنیا آلرژی چشم یا التهاب ملتحمه آلرژیک دارند. کمپرس سرد پیش از بیرون رفتن، می‌تواند راه حل سریعی برای مشکلتان باشد اما برای رفع بلند مدت مشکل باید محرک‌ها را شناسایی کرده و علائم را درمان کنید.

علائم آلرژی چشم
علائم آن می‌تواند شامل قرمزی در سفیدی چشم یا سطح داخل پلک باشد. علائم دیگر شامل خارش چشم، اشک ریزش، تاری دید، احساس سوزش، تورم پلک و حساسیت به نور است. آلرژی چشم می‌تواند به تنهایی یا همراه با آلرژی بینی و بیماری آلرژی پوستی (اگزما) اتفاق بیافتد. تنها راه اطمینان یافتن از آلرژی چشم این است که به پزشک مراجعه کنید.

حساسیت‌های چشمی, آلرژی چشم, قرمزی چشم

چرا آلرژی موجب قرمزی چشم میشود
آلرژی چشم زمانی اتفاق میافتد که چشم‌ها در معرض مواد آلرژی‌زا مانند گرده یا شوره بدن حیوانات قرار می‌گیرند. سلول‌های چشم به نام ماست سلها، هیستامین و مواد شیمیایی دیگر آزاد می‌کنند که موجب التهاب می‌شود و نتیجه آن خارش، قرمزی و آبریزش چشم است.

چشمانتان را نمالید
مالیدن چشمانی که خارش دارند اگر چه ممکن است وسوسه کننده باشد اما می‌تواند مشکل را تشدید کند. مالیدن چشم‌ها ممکن است موجب شود ماست سلها مواد شیمیایی بیشتری آزاد کنند که موجب می‌شود چشمهایتان بیشتر دچار خارش شود. به جای آن در صورتی که لنز دارید آن را در بیاورید، از آرایش چشم خودداری کنید و از کمپرس سرد بر روی چشم استفاده کنید. دستانتان را مرتب بشویید.

حساسیت‌های چشمی, آلرژی چشم, قرمزی چشم

توصیه هایی برای پنهان کردن آلرژی چشم
از پوشاننده‌های غیر حساسیت‌زا (hypoallergenic) برای کمک به پنهان کردن حلقه تیره اطراف چشم کمک بگیرید. سعی نکنید با آرایش شدید آن را بپوشانید،این کار فقط توجه را به قرمزی و آبریزش چشمتان جلب می‌کند. به جای این کار توجه را به بخش دیگری از صورتتان جلب کنید.

محرک آلرژی چشم: گرده
اگر در محیط طبیعت قرار دارید و چشمانتان شروع به آبریزش کرده است ممکن است التهاب ملتحمه آلرژیک فصلی داشته باشید. گرده‌های درختان، علف‌ها و سبزه‌ها بدترین آلرژی‌زاها هستند. وقتی مقدار گرده‌ها در هوا زیاد می‌شود در خانه بمانید، پنجره‌ها را ببندید و تهویه هوا را روشن کنید. برای دور نگه داشتن گرده‌ها از چشمانتان از عینک استفاده کنید.

حساسیت‌های چشمی, آلرژی چشم, قرمزی چشم

آلرژی‌زاهای درون خانه: شوره حیوانات 
شوره حیوانات خانگی، مایت‌های موجود در غبار و کپک (mold) اصلی‌ترین مواد آلرژی زای چشم در داخل خانه‌ها هستند. این محرکها موجب علائم به مدت طولانی می‌شوند. برای کمک به کنترل آلرژی نسبت به حیوانات، آن‌ها را دور از اتاق خواب نگه دارید و پس از تماس با آن‌ها دست‌های خود را بلافاصله بشویید تا کمتر در معرض مواد آلرژی‌زا قرار بگیرید. به محض این که به خانه رسیدید، لباس‌های خود را عوض کنید.

تمیز کردن مواد آلرژی زا
اگر مایت‌های گرد و خاک موجب آبریزش چشم در شما می‌شود، آن‌ها را از روبالشی و رختخواب خود بیرون کنید. ملحفه‌ها را با آب داغ بشویید و سطح رطوبت در خانه را بین 30 تا 50 درصد نگه دارید. کف خانه را با طی مرطوب تمیز کنید، زمین را جارو نزنید چون مواد آلرژی زا را در هوا پراکنده می‌کند.

حساسیت‌های چشمی, آلرژی چشم, قرمزی چشم

آلرژی چشم و کپک
اگر کپک در خانه موجب مشکلات چشم در شما شده است به طور منظم حمام و دستشویی، آشپزخانه و زیرزمین که کپک‌ها در آن‌ها پنهان شده‌اند را تمیز کنید. یک رطوبت‌گیر تهیه کرده و آن را مرتب تمیز کنید. فیلتر ذرات هوا با کارایی بالا (HEPA ) می‌تواند کمک کند هاگ‌های کپک‌ها پیش از این که به چشمان شما حمله کنند، در فیلتر گیر بیافتند.

 

درمان آلرژی چشم
بیشتر قطره‌های آلرژی چشم ممکن است همان داروی مورد استفاده برای درمان آلرژی بینی باشد: آنتی هیستامین‌ها، ضد احتقان‌ها و پایدار کننده‌های ماست سلها. آنتی هیستامین‌ها با جلوگیری از تاثیر هیستامین با علائم آلرژی مبارزه می‌کنند که می‌تواند به کاهش خارش کمک کند. پایدار کننده‌های ماست سل، با جلوگیری از آزاد سازی مواد شیمیایی مانند هیستامین از ماست سلها، التهاب را کاهش میدهد.

حساسیت‌های چشمی, آلرژی چشم, قرمزی چشم

قطره آلرژی چشم
جایگزین‌های اشک، مواد آلرژی زا را از چشم شسته و خارج می‌کنند و چشم را مرطوب نگه می‌دارند. قطره‌های ضد احتقان (دکونژستانت) رگهای خونی چشم را منقبض می‌کنند که این کار قرمزی چشم را کاهش میدهد، اما استفاده بلند مدت از این قطره‌ها ممکن است علائم را بدتر کند. هر دو نوع قطره چشمی به صورت بدون نسخه در دسترس هستند. در برخی از بیماری‌ها افراد نباید از انواع مشخصی از قطره‌های چشمی استفاده کنند بنابراین با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

داروهای خوراکی آلرژی چشم
آنتی هیستامین‌ها و ضد احتقان‌های خوراکی ممکن است به کنترل علائم آلرژی چشم کمک کند. با این حال آنتی هیستامین‌های خوراکی ممکن است بعدها موجب خشکی چشم شوند و ممکن است خواب آلودگی ایجاد کنند.  برخی از انواع ضد احتقان‌های بدون نسخه عوارضی مانند خواب آلودگی یا تحریک پذیری دارند. در برخی از بیماری‌های مشخص افراد مبتلا نباید برخی از انواع داروهای خوراکی آلرژی را مصرف کنند بنابراین با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

سایر انواع قطره‌های چشم
قطره آنتی‌هیستامین چشمی، تورم، قرمزی، و خارش را کاهش میدهد. برخی از قطره‌های چشمی هم آنتی‌هیستامین دارند و هم خواص تثبیت کننده ماست سلها. این قطره ها با نسخه و بدون نسخه در دسترس هستند. گزینه‌های تجویزی دیگر می‌تواند شامل داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و قطره های چشمی بر پایه استروئید باشند.

حساسیت‌های چشمی, آلرژی چشم, قرمزی چشم

آیا آمپول آلرژی میتواند مفید باشد؟
آمپول آلرژی برای آلرژی چشم موثر است. آمپول‌های آلرژی (ایمنی درمانی) به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند که به موادی که موجب علائم آلرژی در شما شده است، عادت کند. این روش معمولا برای آلرژی‌های شدید یک گزینه درمانی محسوب می‌شوند. درمان ممکن است ماهها زمان ببرد و همچنان نیاز به مصرف دارو داشته باشید. در این مورد با پزشک خود صحبت کنید.

پایان یافتن آلرژی چشم
از پیشگیری و اشک مصنوعی بدون نسخه گرفته تا قطره‌ها و آمپول‌های آلرژی تزریقی، کارهای زیادی هست که می‌توانید انجام دهید تا آلرژی چشم را تا حدی بهبود ببخشید. با پزشک خود برنامه عملی بریزید تا امروز آخرین روزی باشد که چشمانتان قرمز و دارای خارش و آبریزش است.
منبع: wiki.5040.ir

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×