» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه برگزار شد: سمینار عوارض و پیامدهای مواد مخدر صنعتی
اخبار شهرستان مبارکه - مطالب ویژه

در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه برگزار شد: سمینار عوارض و پیامدهای مواد مخدر صنعتی

خرداد 8, 1393 0111

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه با همکاری اداره بهزیستی و شبکه بهداشت شهرستان سمینار عوارض و پیامدهای مواد مخدرصنعتی درسالن اجتماعات واحد مبارکه با حضور محمودی، رییس اداره بهزیستی مبارکه ،دکتر موسوی نسب پزشک بهداشت و روان شبکه بهداشت ، استادان و دانشجویان برگزارشد.
رییس اداره بهزیستی مبارکه درجمع دانشجویان به ایرادسخنرانی پرداخت ایشان درابتدا 11گروه مواداعتیادآوررا معرفی نمود ودردسترس بودن وسودوتجارت جهانی را ازعلل مهم افزایش اعتیاددرجامعه عنوان کرد و افزایش حوادث در رانندگی ، خودکشی ،توهم شنوایی ،جرائم خانوادگی ، آدم کشی را از پیامدهای اعتیاد برشمرد و اثرات مخرب ،تریاک ،شیشه و … اشاره نمود و اظهار داشت : مصرف مواد الکلی مثلث شومی را ایجاد  می کند که انحرافات جنسی و عوارض روانی را بدنبال خواهد داشت. شایان ذکر است محمودی در این جلسه همراه با پخش کلیپ به معرفی  مواد مخدر پرداخت ودر پایان بروشورهایی تحت عناوین اعتیاد ، متا آمفتامین(شیشه)،کراک ،مهارت های ارتباطی جهت ارتقاء آگاهی دانشجویان توزیع گردید.  محمودی گفت  : شیوع مصرف شیشه كه جزو مخدرهای توهم‌زا به شمار می‌آید و پیامدهای جبران‌ناپذیر آن به عنوان یك ماده مخدر صنعتی به یك معضل اجتماعی جدی تبدیل شده است، و علت اصلی گرایش جوانان به مواد مخدر صنعتی را بیكاری بین کرد.

دکتر موسوی نسب پزشک بهداشت وروان در این سمینار گفت : همه این حرف‌ها ، مسائل و معضلات اجتماعی در كشور كم نیست و شیشه یكی از آسیب‌هایی اجتماعی است كه با درگیر كردن قشر جوان آثار ناگواری از خود برجای گذاشته است. مصرف‌كنندگان شیشه واقعاً می‌توانند ترك كنند؟اغلب مراجعه‌كنندگانی كه گرایش به مواد مخدر از هر نوعی دارند، در پاسخ به این‌كه آیا ترك كرده‌ای می‌گویند: 10 بار ترك كردم اما…. این بدین مفهوم است كه فرد بدون زمینه قبلی اقدام به ترك كرده و چون شرایط برایش هیچ تغییری نكرده با كوچك ترین خلأ دوباره به مصرف مواد رو آورده است.بنابراین باید عواملی كه باعث ارتكاب فرد به كشیدن شیشه شده است از بین برود و تا زمانی كه این عوامل وجود دارد فرد نخواهد توانست مصرف مواد را به‌ طور قطعی كنار بگذارد. معضلات مالی و اقتصادی، در دسترس بودن مواد مخدر، برگزاری پارتی‌ها و جشن‌هایی كه با این هدف شكل می‌گیرد باید از زندگی فرد رخت بربندد. اما نقش دولت برای پیشگیری و درمان این معضل چیست ؟ بروز مفاسد اجتماعی ناشی از وجود اقتصاد بیمار است. بنابراین لازم است اقتصاد در كشور راه جدیدی را تجربه كند. در كنار اقتصاد موضوع مهم دیگر رفع معضل بیكاری در بین جوانان است. بیكاری در ابتدا نوعی بیماری است اما در نهایت به بی‌عاری در فرد منجر می‌شود. شخصی كه كار دارد فرصت فكر كردن به مواد مخدر و هر مفسده دیگری را ندارد، اما همین كه فرد بیكار و بی‌هدف باشد فرصت پیدا می‌كند به موضوعات دیگر بپردازد.خداوند همه تملكات ما را منوط به سعی و تلاش می‌كند به‌طوری كه در كتاب آسمانی آمده است «انسان صاحب هیچ چیزی نیست مگر این‌كه برای آن سعی و تلاش كرده باشد.»موضوع بعدی فقر فرهنگی است كه به آن دچار هستیم. فرهنگ در جامعه ما در زمینه آموزش خوب حركت كرده، اما در پرورش دچار انحطاط شده است. تا جایی كه دلتان بخواهد افراد با تحصیلات بالا در كشور وجود دارند اما در پرورش و دستیابی به خرد بسیار عقب مانده‌ایم.بنابراین نقش دولت برای رهایی از موضوع اعتیاد، در دو زمینه اقتصاد و فرهنگ قابل اهمیت است، حل مشكلات موجود دراین دو محور بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را درمان خواهد كرد

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

تعداد دیدگاهها: 1

  1. احسان سلمانی

    باسلام اگرمنظورتان ازدکترموسوی نسب رییس شورای شهر مبارکه هست ایشان باموادمخدر بسیارتلخ ومخالف است.ودراین زمینه بسیارفعال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×