» اخبار ایران و جهان » تأمین آب باغات غرب اصفهان در بهار و تامین آب غله شرق در پائیز
اخبار ایران و جهان

تأمین آب باغات غرب اصفهان در بهار و تامین آب غله شرق در پائیز

اردیبهشت 21, 1393 0011

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان گفت: با جاری شدن آب سد زاینده‌رود از چند روز پیش در غرب اصفهان، امکان آبیاری اراضی کشاورزی و باغات این منطقه آغاز شد و تا اواخر تابستان ادامه دارد.

حسین محمدرضائی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با بیان اینکه بازگشائی آب سد زاینده‌رود فقط برای تأمین نیاز آبی درختان و باغات منطقه غرب استان اصفهان و به‌دستور وزیر نیرو انجام شده، اظهار‌ کرد: در مدت بازگشائی آب سد زاینده‌رود تا اواخر تابستان امسال، امکان آب‌رسانی به باغات غرب اصفهان تا 200 میلیون مترمکعب از جمله شهرهای مبارکه، زرین شهر، نجف‌آباد، خمینی شهر و فلاورجان فراهم شده است.

وی افزود: قرار است به مدت 6 ماه و در هر ماه 9 روز، آب برای آبیاری باغات باز و دوباره بسته شود که با توجه به دائمی نبودن آب، به کشاورزان غرب اصفهان توصیه می‌شود از کشت برنج خودداری کنند.

عضو کمیته بررسی مشکلات زاینده‌رود با اشاره به اینکه هم اکنون آب سد زاینده‌رود تا پشت سد نکوآباد در شهرستان مبارکه جاری است، افزود: مردم شهر اصفهان از نیمه‌های آبان امسال به مدت حدود یک ماه شاهد جاری شدن آب در بستر زاینده‌رود هستند.

وی با اشاره به اینکه آب سد زاینده‌رود در آبان امسال حدود یک ماه پس از جاری ماندن در بستر رودخانه و برای کشت غلات شرق اصفهان، بازهم بسته می‌شود خاطر نشان کرد: در صورت مناسب بودن میزان بارندگی‌های زمستانی در اصفهان این آب در نیمه‌های اسفند امسال برای کشت غلات در شرق اصفهان دوباره بازگشائی می‌شود.

محمد‌رضائی بیان کرد: با قول وزیر نیرو مبنی بر تأمین آب مورد نیاز کشاورزان شرق اصفهان، قرار است آب سد زاینده‌رود برای کشاورزان این منطقه تا نیمه‌های خرداد سال آینده جاری بماند، تا کشت غله کشاورزان شرق هم کامل شود.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان افزود: در صورتی‌که یک یا 2 نوبت از آبیاری آخر(دان آب) اراضی کشاورزی شرق شهرستان اصفهان به‌صورت کامل تحویل نشود و همچون سال‌های گذشته در این زمینه تنش ایجاد شود،‌ بازهم خسارت سنگینی به کشاورزان این منطقه تحمیل می‌شود.

محمد‌رضائی همچنین از کشاورزان منطقه غرب استان خواست هنگام جاری شدن آب در منطقه شرق اصفهان، برای کامل شدن دوره آبرسانی به اراضی این منطقه با کشاورزان شرق بیشتر همکاری کنند.

وی تصریح کرد: به علت کمبود آب و بروز خشکسالی در استان اصفهان، کشت محصول برنج در اراضی کشاورزی اصفهان ممنوع اعلام شده و کشاورزان هر 2 منطقه باید محصولاتی کشت کنند که با صرف کمترین میزان آب، باکیفیت ‌ترین محصول را به دست آورد.

عضو کمیته بررسی مشکلات زاینده‌رود گفت: برای سرعت بخشیدن به جاری شدن آب در رودخانه زاینده‌رود و آبرسانی زودتر به زمین‌های کشاورزان، هم اکنون طرح ساماندهی بستر این رودخانه در منطقه شرق اصفهان با همکاری کشاورزان در حال انجام است.

وی بیان کرد: با ساماندهی زاینده‌رود در شرق اصفهان، استفاده پس آب فاضلاب نیمه خام که به زاینده‌رود ریخته می‌شود، پمپاژ آن به صورت مستقیم از زاینده‌رود برای کشت محصولات زراعی غیر ممکن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب استان باید آب فاضلاب را به‌صورت کامل تصفیه و به حق‌آبه داران تحویل دهد تأکید کرد: مصوبه هیات وزیران سال 1333 به شماره 4322 به این موضوع اشار دارد که پساب فاضلاب شهر اصفهان مختص مادی‌های جی است و شهرداری حق فروش آن را به غیر ندارد ( در آن زمان شهراری متولی فاضلاب شهر اصفهان بود) و شرکت آب و فاضلاب هم براساس این مصوبه باید پسا‌ب شهری را به میزان استاندار برای مصرف در بخش کشاورزی برساند و رها سازی کند.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان به روش استفاده بهینه از منابع آبی در کشورهای توسعه یافته که مشکل کمبود آب ندارند اشاره و اظهار کرد: در این کشورها به بهترین شکل از پساب‌های شهری و صنعتی و از آب باران در پشت بام‌ها استفاده می‌کنند و در کشور ما هم به‌ویژه در فلات مرکزی ایران که از کمبود آب رنج می‌برد، دست کم باید از پساب‌های شهری و صنعتی، کامل و بهینه استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه قرار بود کمیته ملی راهبری تولید محصول سالم (کدکس) در ورودی میدان‌های میوه و تره بار اصفهان تأسیس شود و همه محصولات کشاورزی قبل از ورود به این میادین از نظر باقیمانده کودهای شیمیایی، سموم، انگل، میکروب و فلزات سنگین نمونه گیری و پس از‌آن اجازه ورود پیدا کنند، گفت: با وجود این کمیته در میادین از ورود محصولاتی که با پساب فاضلاب خام تولید شده جلوگیری و سلامت مصرف کنندگان این محصولات تضمین می‌شود اما ایجاد این کمیته هنوز در دست اقدام است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×