» اخبار ایران و جهان » اخبار ورزشی » رئیس جمهور: در زمینه فناوری هسته‌ای یک قدم عقب نمی‌نشینیم
اخبار ورزشی

رئیس جمهور: در زمینه فناوری هسته‌ای یک قدم عقب نمی‌نشینیم

اردیبهشت 21, 1393 008

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم بهره‌برداری و راه‌اندازی سه دستاورد سازمان انرژی اتمی در حوزه سلامت که در محل این سازمان برگزار شد، با بیان اینکه “در این محضر یک بار دیگر به دنیا می‌گوییم فناوری هسته‌ای ما صلح‌آمیز است”، تاکید کرد: ما در پی منافع ملت‌مان هستیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه “در زمینه فناوری هسته‌ای یک قدم عقب نمی‌نشینیم”، گفت: نه تضعیف، نه تحقیر، نه تحریم و نه تهدید بر این ملت کارگر نیست و نخواهد بود.

به گزارش «تابناک»، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم بهره‌برداری و راه‌اندازی سه دستاورد سازمان انرژی اتمی در حوزه سلامت که در محل این سازمان برگزار شد، با بیان اینکه “در این محضر یک بار دیگر به دنیا می‌گوییم فناوری هسته‌ای ما صلح‌آمیز است”، تاکید کرد: ما در پی منافع ملت‌مان هستیم.

وی خطاب به کشورهای دنیا با طرح این پرسش که “آیا شما می‌خواهید ما از اشعه گاما استفاده نکنیم برای آنکه محصولات کشاورزی ما سالم‌تر و بهداشتی‌تر باشد؟”، گفت: آیا شما استفاده از اشعه گاما برای سالم‌تر بودن محصولات کشاورزی را برخلاف قوانین بین‌الملل می‌دانید که به این ملت فشار می‌آورید؟

رئیس‌جمهور ادامه داد: آیا شما نمی‌خواهید ما مراکزی را در کشور ایجاد کنیم و اشعه ماورای بنفش را کنترل کنیم برای اینکه مردم سالم‌تر باشند؟ آیا شما می‌خواهید ما خریدار واکسن باشیم؟ یعنی شما نمی‌خواهید ما در تولید واکسن‌های دامی و انسانی روی پای خودمان باشیم و این کار را برخلاف مقررات بین‌المللی می‌دانید؟

روحانی با تاکید بر اینکه “ما دنبال انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم و خواهیم بود”، خاطرنشان کرد: ما همه ملت‌ها را در برابر قوانین بین‌الملل یکسان می‌دانیم و ملت ایران زیر بار تضعیف نرفته و نخواهد رفت اما همچنان نیز تأکید می‌کنیم که هیچگاه کار غیرقانونی را دنبال نمی‌کنیم.

وی همچنین اظهار کرد: به دنیا ثابت خواهیم کرد که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملاً قانونی و بدون انحراف بوده است.

روحانی با بیان اینکه “یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی، خودباوری، استقلال‌خواهی و خوداتکایی بوده که از روز اول امام(ره) به ما آموخته است”، گفت: امام به ما آموخته است که روی پای خود بایستیم و به هیچ‌ چیز جز خداوند توکل نکنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه “ما در انقلاب روی پای خود ایستادیم و به ملت خود تکیه و به رهبری خود اعتماد کردیم”، یادآور شد: بر این اساس، خداوند ما را در برابر دنیا پیروز ساخت. همچنین در دوران دفاع مقدس به جوانان، ایثارگران، سپاه، ارتش، بسیج، عشایر، نیروی انتظامی و جهادگران خود تکیه کردیم و خداوند ما را پیروز ساخت.

وی با بیان اینکه “امروز در مسیرهای متنوع علم و فناوری باید روی پای خود بایستیم”، تصریح کرد: در مسیر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سال فرهنگ و اقتصاد، باید در زمینه علم و دانش به پیش برویم چون قدرت اصلی در علم و فناوری است و علم و فناوری است که برای ما قدرت علمی، قدرت اقتصادی و قدرت فرهنگی و دفاعی را می‌آفریند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه “در مسیر علم، دانش و پیشرفت سازمان انرژی اتمی بعد از پیروزی انقلاب ناچار شد برای اهداف علمی و دستاوردهای فناورانه روی پای خود بایستد”، افزود: همه آنهایی که تعهد غرب به ما بود، از آمریکا گرفته تا آلمان و فرانسه و … هیچ‌کدام عملی نشد یعنی نه آمریکا حاضر شد طبق تعهد خود سوخت رآکتور تهران را به ما بدهد، نه آلمان حاضر شد ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را ادامه دهد و نه فرانسه آماده شد که به تعهدات خود در زمینه‌های مشترکی که با هم داشتیم عمل کند و حتی UF6‌ را که متعلق به ما بود، به ما تحویل دهد.

روحانی افزود: آن روزی که ما در پی غنی‌سازی بودیم تا روی پای خود در تولید سوخت رآکتور بایستیم، به شرق و غرب و همه مراجعه کردیم؛ پس اینکه گفته می‌شود ایران فعالیت مخفیانه انجام داده است، دروغی آشکار است چون اگر می‌خواستیم مخفیانه فعالیت کنیم برای خرید سانتریفیوژ به بازارهای رسمی غربی و شرقی مراجعه نمی‌کردیم و برای آنکه بتوانیم در مراحل مختلف ساخت سوخت نیروگاه و غنی‌سازی اورانیوم حرکت کنیم با شرکت‌های مختلف شرق و غرب مذاکره صریح نمی‌کردیم.

وی در ادامه اظهار کرد: آنها حاضر نشدند به ما سوخت بدهند پس ما شروع کردیم روی پای خود بایستیم و قطعات مختلف سانتریفیوژ را تولید، مونتاژ، تست و آماده کنیم اما بعدها گفتند ما کشف کردیم که شما ساختمان می‌سازید و قطعات سانتریفیوژ تولید می‌کنید، بله ما این کار را می‌کنیم، مگر قرار بوده است ساخت ساختمان و قطعات سانتریفیوژ را به اطلاع شما برسانیم؟

رئیس‌جمهور با بیان اینکه “ما طبق قراردادی که با آژانس و در پادمان و سِیف‌گارد داشتیم، موظف بودیم آن زمانی که می‌خواهیم تزریق گاز UF6‌ را انجام دهیم، به آژانس اطلاع دهیم”، گفت: می‌گویند بیست سال کار مخفیانه کرده‌اید اما آیا ساخت ساختمان و تولید سانتریفیوژ غیرقانونی است و باید آنها را به شما اطلاع می‌دادیم؟

روحانی با بیان اینکه “متأسفانه دنیای غرب برخلاف اصول اخلاقی و حقوقی حرف زد و تبلیغ کرد”، افزود: این تبلیغ‌ها متأسفانه توانست دیگران را همراه غرب سازد و برای مردم کشور ما برخلاف همه مقررات بین‌المللی دردسر درست کند.

این خبر در حال تکمیل است

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×