» اخبار ایران و جهان » اخبار ورزشی » زمین در افغانستان هزاران نفر را بلعید
اخبار ورزشی

زمین در افغانستان هزاران نفر را بلعید

اردیبهشت 13, 1393 008

درحالی‌که گفته می‌شود رانش زمین در ولایت بدخشان افغانستان باعث ناپدید شدن ۳۰۰ خانه شده، برخی از خبرگزاری‌ها روز گذشته از مرگ ۲۷۰۰نفر در این حادثه خبر دادند.

این حادثه که روز جمعه رخ داد، باعث بلعیده شدن یک روستا و فرو‌رفتن دست‌کم 300خانه به زیر زمین شد؛ حادثه‌ای که نه‌تنها جان هزاران نفر را گرفت بلکه باعث شد صدها نفر نیز آواره شوند. درحالی‌که آمار دقیقی از شمار کشته‌ها و مفقودشدگان وجود ندارد، 2نهاد بین‌المللی در محل حادثه تخمین می‌زنند که شمار کشته‌ها به ۲۷۰۰ نفر برسد.

ولی‌الله ادیب، والی بدخشان به بی‌بی‌سی گفت که از روز جمعه تلاش‌ها برای بیرون آوردن اجساد از زیر زمین ادامه دارد. مردم با بیل و کلنگ به جان زمین افتاده‌اند اما نیروی انسانی برای بیرون آوردن اجساد از زیر خاک کافی نیست و باید با وسایل و تجهیزات ماشینی دست به‌کار شوند. او تصریح کرد: ما دیروز به محل حادثه رفتیم با رئیس شورای انکشافی همبستگی ملی و مردم محل صحبت کردیم و گفتند که ۲۵۰۰ نفر زیر خاک مانده‌اند.

گفته می‌شود که دست‌کم 700خانواده بر اثر رانش زمین خانه‌هایشان را از دست داده‌اند و بی‌سرپناه مانده‌اند. مرگبارترین بخش از رانش زمین در روستای آب‌ باریک ولسؤالی ارگو اتفاق افتاده است. به گفته مقام‌ها در این روستا بیش هزار خانواده زندگی می‌کردند که حالا یا سر تپه‌ها آوره شده‌اند یا زیر خروارها خاک مدفون شده‌اند. بازماندگان در حال حاضر به مواد خوراکی، سرپناه، آب آشامیدنی و مواداولیه نیاز دارند و با وجود اینکه یک سری کمک‌ها به محل فرستاده شده اما هنوز به کمک‌های بیشتری نیاز است. وزارت دفاع افغانستان هم با پخش خبرنامه‌ای گفته که از تمام امکانات زمینی و هوایی برای امدادرسانی به قربانیان بدخشان استفاده خواهد کرد. وزارت امور خارجه ایران در بیانیه‌ای خبری، از رویداد طبیعی ولایت بدخشان ابراز تأثر کرد. براساس این گزارش، بارش باران در افغانستان از یک هفته قبل باعث جاری شدن سیل در ولایت‌های مختلف این کشور شده و جان افراد زیادی را گرفته و باعث رانش زمین شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×