» عمومی » پزشکی سلامت » حادثه CO را جدی بگیریم/ حادثه تنها برای همسایه نیست
پزشکی سلامت

حادثه CO را جدی بگیریم/ حادثه تنها برای همسایه نیست

آبان 8, 1392 0011

به گزارش پرتال شمس شهرستان مبارکه و به نقل از تسنیم، این روزها هشدارهای در قالب بروشور و کتاب، سی دی مستند، آموزش‌های چهره به چهره و ده‌ها مورد دیگر به مردم می‌رسد اما گویا هیچ کس گوشش بدهکار نیست.

از ساخت و سازهای غیراصولی قدیمی گرفته تا نصب عجیب و غریب لوله‌های دودکش و استفاده از ظرف آب برای خروج مونوکسید کربن و استفاده از لوله‌های آکاردئونی.

سازمان آتش‌نشانی که با حضور بر سر صحنه‌های حادثه با علت‌های گوناگون این حادثه روبرو بوده است در چند سال اخیر در طی حجم گسترده‌ای از فعالیت‌های آموزشی تلاش کرده تا آمار مرگ و میر در این زمینه را کاهش دهد.

جلوگیری از حوادث مونوکسیدکربن تنها وظیفه آتش‌نشانی نیست

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان می‌گوید تنها بخشی از جلوگیری رخداد حوادث مونوکسیدکربن بر عهده این سازمان بوده اما بخش اعظم این مسئولیت بر عهده خود شهروندان است.

آتشپاد بهزاد بزرگزاد تصریح کرد: متاسفانه مردم، حادثه را فقط برای همسایه می‌دانند در صورتی که بررسی دقیق دودکش‌های وسایل گرمایشی نیاز به کمتر از 20 دقیقه زمان دارد اما شهروندان همین زمان اندک را نیز اختصاص نداده و زمینه ساز مرگ خود و خانوادشان می‌شوند.

وی بیان کرد: با وجود انتشار ده‌ها هزار بروشور و کتابچه ایمنی و سی دی مستند آموزشی، و اعلام در رسانه‌های جمعی، نیروهای آتش‌نشان در مساجد و بین نماز برای نمازگزاران صحبت کرده و همچنین بخشی از نیروهای عملیاتی هر شیفت در محله‌ها حضور یافته و نکات ایمنی را به شهروندان گوشزد می‌کنند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: تمامی فعالیت‌های آموزشی سازمان در مورد حوادث منوکسیدکربن در صورت عدم همراهی شهروندان و بدور از توجه به ارتقای فرهنگی، نمی‌تواند آنطور که شایسته است تاثیرگذار باشد و روزانه شاهد افزایش آمار کشته شده‌ها خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه سازمان آتش نشانی آماده ارائه هرگونه مشاوره رایگان برای نصب وسایل گرمایشی است، بیان کرد: شماره تلفن 2674444 در تمامی ساعات شبانه روز و شماره تلفن 26-2647620 در ساعات اداری پاسخگوی شهروندان خواهد بود.

نکات ایمنی برای جلوگیری از حوادث

علیرضا یاوری معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی اصفهان نیز در این زمینه به خبرنگار تسنیم در اصفهان اظهار کرد: توجه به نکات ایمنی می تواند منجر به کاهش حوادث گازگرفتگی شده و در این زمینه همزمانی بازبودن و سالم بودن مسیر دودکش از یک سو و بازبودن مسیرهای ورود هوا به داخل منزل از سوی دیگر، ضروری است.

وی با بیان اینکه تمامی خروجی‌های بخاری‌ها و آبگرمکن‌ها را از نظر طراحی و نصب مناسب، ترک خوردگی و سوراخ بودن باید چک کرد، تصریح کرد: خوردگی یا گرفتگی به واسطه نخاله‌های ساختمانی باید کنترل شوند زیرا پرندگان می‌توانند با ساختن لانه در دودکش‌ها مانع از خروج گازهای حاصل از سوخت شوند.

معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی اصفهان با اشاره به دیگر نکات ایمنی در این زمینه تصریح کرد: مردم باید لوله بخاری‌ها و آبگرمکن‌ها را تا انتهای مسیر خروجی کاملاً کنترل کرده و از یکنواختی و یکپارچگی از فقدان هر گونه منفذ در دودکش و محل اتصال قطعات آن اطمینان یابند.

وی با بیان اینکه هنگام روشن بودن وسایل گازسوز، دمای دودکش باید کنترل شوند، تصریح کرد: درصورت سرد بودن دودکش باید بلافاصله پنجره را باز کرده و اگر لوله گرم نشد ، وسیله را خاموش کرده و دودکش‌ها را از نظر صحت عملکرد کنترل کنند.

یاوری تصریح کرد: در صورتی‌که به وجود منواکسیدکربن در منزل مشکوک شدند، بلافاصله درها و پنجره‌ها را باز کرده و سکنه را به خارج از ساختمان جهت استنشاق هوای تازه هدایت کنند و در ساختمان‌هایی که دستگاه‌های گرمایشی گازسوز مانند بخاری و آبگرمکن وجود دارد، باید از امکان تأمین هوای لازم برای احتراق اطمینان حاصل کرد.

وی با بیان اینکه مردم باید از قرار دادن دودکش در ظرف آب اکیداً خودداری کرده و به هیچ وجه از دودکش مشترک درون واحدها استفاده نشود، بیان کرد: باید به خاطر داشته باشیم که درزبندی ساختمان تنها در اماکنی صورت گیرد که دارای سیستم حرارت مرکزی هستند و از باز بودن دریچه‌های تأمین هوا یا منافذ زیر درها برای ورود هوا باید اطمینان حاصل کرده و از هرگونه درزبندی باید خودداری شود.

معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی اصفهان گفت: مشعل‌ها و تأسیسات شعله‌‌سوز باید کنترل شوند و شعله‌های ناشی از سوختن گاز طبیعی به رنگ زرد غالباً علامت سوختن ناقص و تولید گاز  منواکسید کربن در سطح وسیع است؛ از سوی دیگر مردم باید از وجود کلاهک مناسب (H) بر روی خروجی دودکش منتهی به بام که در ارتفاع حدود یک متراز سطح بام قرار گرفته، مطمئن شوند.

وی اضافه کرد: استفاده از دودکشهای آکاردئونی جهت وسایل گرمایشی ممنوع بوده و حداقل ارتفاع دودکش از بالای وسیله گازسوز تا انتهای کلاهک باید 3 متر باشد؛ ضمن اینکه از نصب آبگرمکن دیواری در فضاهای کوچک و فاقد تهویه کافی صرف نظر کرده یا امکان تهویه مناسب را مهیا کنند.

یاوری با بیان اینکه هر مصرف کننده باید دارای دودکش مناسب و رابط مستقل باشد و دودکش‌ها باید به روشی مناسب محکم و ثابت شوند، خاطرنشان کرد: عبور دودکش از سقف کاذب و اطاق های مجاور محل نصب و سایر فضاهای خالی مجاز نیست و دودکش‌ها ترجیحاً باید به صورت عمودی اجرا شوند و از نصب دودکش با شیب منفی اکیداً خودداری شود.

وی اضافه کرد: عبور دودکش از شیشه‌ها، پنجره‌ها و دیوارهای جانبی مجاز نیست و مردم باید از کاهش قطر لوله خروجی آبگرمکن دیواری خودداری کرده و هرگز اتومبیل را در پارکینگ منزل روشن نگه ندارند، حتی اگر در پارکینگ باز باشدو بلافاصله پس از روشن کردن اتومبیل ، آنرا به بیرون پارکینگ منتقل کرده و همیشه کاربراتور خودرو را تنظیم نگه ندارند.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×