» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » اعتراض امام(ره) به لایحه کاپیتولاسیون، نقطه عطف انقلاب بود
اخبار شهرستان مبارکه - مطالب ویژه

اعتراض امام(ره) به لایحه کاپیتولاسیون، نقطه عطف انقلاب بود

آبان 5, 1392 1015

حجت‌الاسلام محمدجواد محمدی امام جمعه شهرستان مبارکه ، پیرامون روز 4 آبان و امتیاز کاپیتولاسیون که در زمان دولت طاغوت به آمریکا داده شده بود، اظهار کرد: کاپیتولاسیون از جهت لغوی به معنای مصونیت‌بخشی بوده که با دادن این امتیاز به دولت آمریکا، به افراد آمریکایی و هر کسی از آنها به عنوان نیروی دولت بیگانه که در ایران فعالیت می‌کردند،‌ مصونیت قضایی داده می‌شد.

به نقل از تسنیم وی درباره، دلیل دادن چنین امتیازی به دولت آمریکا و آثار زیانباری که برای ایران در پی داشت بیان کرد: آمریکایی‌ها قانونی را در کشور ما تصویب کردند که بر اساس آن اگر تخلفی انجام می‌دادند، در امان باشند و کسی حق برخورد با آنان را نداشت و در واقع این قانون حاشیه امنی برای فعالیت های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و نظامی آنها ایجاد می‌کرد.

امام جمعه مبارکه افزود: دولت‌های استکباری همیشه به دنبال توسعه مستعمرات و فعالیت‌های خود در این مستعمرات هستند و آن خون استکباری آنان است که آنها را به سمت توسعه حوزه نفوذ خود می‌برد اما دولت ما در آن زمان یک دولت برخاسته از مردم نبود و یک دست نشانده آمریکا، انگلیس و غرب بود که چنین فردی متناسب با خواسته‌های آنها عمل می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: ایران قرار بود یک وام 200 میلیون دلاری از آمریکا بگیرد که دولت آمریکا این وام را مشروط بر این قانون گذاشته بود، البته این وام به صورت قرض‌الحسنه و در مسیر خدمت نبود، بلکه وامی بود که ایران در قبال آن باید 300 میلیون دلار به آمریکا باز می‌گرداند.

حجت‌السلام محمدی پیرامون دلیل مطرح نکردن این امتیاز در رسانه‌ها و مخفی کردن آن از اذهان عمومی توسط دولت طاغوت خاطرنشان کرد: افرادی که در داخل ایران این ماجرا را پیگیری می‌کردند، کسانی بودند که احساس می‌کردند این یک نوع خیانت به کشور است و این را خجالت‌آور می‌دانستند.

وی پیرامون سخنرانی امام خمینی(ره) اظهار کرد: اگر تشابهی برقرار کنیم، متوجه می‌شویم که وقتی در مدینه جریان بیعت گرفتن از امام حسین(ع) توسط یزید بیان می‌شود، نخستین جمله‌ای که امام حسین(ع) می‌گوید «انا لله و انا الیه راجعون» بود و تصور ما از این آیه این است که بوی مرگ می‌دهد اما واقعیت این بود که امام حسین(ع) احساس می‌کرد پذیرش حکومت و ولایت یزید، در واقع مرگ اسلام است.

امام جمعه مبارکه تصریح کرد: وقتی امام خمینی دید که این قانون تصویب شده و شرافت، حیثیت، آبرو و عزت ملتی قربانی دنیا خواهی و سلطه‌طلبی آنها می‌شود، این آیه را خواند و گفت که اگر ما بنشینیم و حرفی نزنیم، مرگ برما و مرگ بر این زندگی ننگینی که به قیمت گرفتن یک وام سرسپرده آنها شویم و به نوعی مرگ ملت ما، عزت سیاسی و اجتماعی ما و شرافت ملت ما بود و باید با وقوع این اتفاق آرزوی مرگ کنیم.

وی تصریح کرد: در بسیاری از زمان‌ها، انسان‌های مصلحت‌اندیش به خاطر بار هزینه‌ای و خسارتی که وجود دارد، از بیان حق سرپیچی می‌کنند و امام برای اینکه به جریان مذهبی کشور بگوید که سکوت در این قضیه خیانت به کشور، دین و اسلام است و و بر امر به معروف و نهی از منکر تاکید کند، جامعه متدین و حوزه‌های علمیه را تحریک کرد و اعلام کرد که گناهکار است کسی که حرف نزند، و فریاد نزند.

حجت‌الاسلام محمدی پیرامون آخرین حربه دولت طاغوت که تبعید امام خمینی(ره)  برای ساکت کردن ایشان بود، اظهار کرد: به دلیل آنکه مراجع تقلید مصونیت دارند و آنها نمی‌توانستند مرجع تقلیدی که در برابر طاغوت ایستاده را بکشند و از سوی دیگر  وجود امام و حضور ایشان در بین مردم با افشاگری‌هایی که می‌کردند، خطری برای طاغوت بود، از نظر آنها بهترین راه این بود که ایشان را تبعید کنند.

وی پیرامون اینکه چرا طاغوت امام را به عراق تبعید کرد، اضافه کرد: آنها تصور می‌کردند که اگر امام خمینی(ره) به عراق برود، به دلیل وجود حوزه‌های علمیه مهم و بزرگ نجف در دریای نجف غرق شده و از صحنه سیاست حذف می‌شوند، یعنی وجود بزرگان حوزه علمیه نجف سبب می‌شود که امام تحت تاثیر آنها قرار گیرد و دیگر حرف وی را کسی گوش نکند.

امام جمعه مبارکه اضافه کرد: در تاریخ این ملت مقاطعی وجود دارد که آن مقاطع تاریخ ساز است و نقطه عطف تاریخ آن کشور است و به طور قطع اعتراض امام در 4 آبان به لایحه و قانون کاپیتولاسیون شروع یک جریان بزرگ و جرقه انقلاب بود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×