» اخبار ایران و جهان » اخبار ورزشی » ظریف: اميدواريم مذاکرات با قدرت و صلابت ادامه یابد
اخبار ورزشی

ظریف: اميدواريم مذاکرات با قدرت و صلابت ادامه یابد

فروردین 20, 1393 0012

رییس هیات مذاکراتی ایران با 1+5 اظهار امیدواری کرد مذاکراتی که شروع شده است با قدرت و صلابت ادامه یابد.

وزیر خارجه ایران در پایان مذاکرات وین گفت که تلاش می‌کنیم فاصله‌ها را کم کنیم و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که گفت‌وگوها اساسی و تفصیلی بوده است.

کاترین اشتون عصر چهارشنبه در یک نشست خبری مشترک با ظریف گفت: ما به همراه آقای ظریف و شش کشور امروز سومین دور مذاکرات در راستای تلاش‌های دیپلماتیک مداوم برای یافتن راه‌حلی برای مساله هسته‌ای ایران را انجام دادیم. گفت وگوهای اساسی و تفصیلی داشتیم. ما کارهای فشرده زیاد در پیش داریم تا اختلافاتی که در این فرایند وجود دارد پیش رویم و بر روی عناصر کلیدی یه توافق جامع کار خواهیم کرد. وی گفت که 23 اردیبهشت بار دیگر در وین جمع می‌شویم تا به مذاکرات ادامه دهیم.

هم‌چنین محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در این کنفرانس خبری مشترک گفت: ما سومین دور مذاکرات را پایان دادیم. وی از وزیر خارجه اتریش و دفتر سازمان ملل متحد در وین برای حمایت‌شان در میزبانی این مذاکرات قدردانی کرد. ظریف گفت: بر اساس چارچوبی که در بهمن ماه گذشته داشتیم اکنون مذاکرات و بحث‌های ریزی را درباره موضوعات مختلف یا تمام موضوعاتی که به نحوی در قالب توافق جامع می‌گنجد انجام دادیم. اما هنوز کار جدی مفصل نیاز است تا درباره اختلافاتی که در این زمینه به طور طبیعی است، بحث شود. او ادامه داد: ما وارد مرحله بعدی مذاکرات می‌شویم و تلاش می‌کنیم فاصله‌ها را کم کنیم و یک مجموعه‌ای از موضوعات اساسی که باید در قالب یک توافق جامع قرار گیرد را مورد تفاهم قرار دهیم. ملاقات بعدی ما 23 اردیبهشت در وین خواهد بود.

دکتر محمدجواد ظریف  همچنين عصر چهارشنبه در پایان مذاکرات وین در جمع خبرنگاران ایرانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ای در سالروز 20 فرودین روز ملی فن‌آوری هسته‌ای گفت: همان طور که مقام رهبری گفتند ثمره واقعی دستاوردهای هسته‌ای اعتماد به نقس است. او ادامه داد: امیدواریم مذاکراتی که شروع شده است با قدرت و صلابت ادامه یابد تا گرفتن همه حقوق مردم و رفع موانع.

ظریف گفت: ما به میانه راه گفت‌وگوهای مربوط به توافق جامع رسیده‌ایم و در سه ماه گذشته همه موضوعات مورد نظر مورد توجه قرار گرفت و گفت‌وگوهای کارشناسی به صورت ریز و جزیی از سوی همکاران ما و طرف‌های مقابل مورد توجه قرار گرفت. وی از آغاز نشست کمیسیون مشترک نظارت بر اجرای توافق ژنو در وین پس از مذاکرات امروز خبر داد.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: همکاران ما توانستند تصویر روشنی از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود ارایه دهند. البته مرحله دشوار هنوز مقابل ماست و تصمیم گرفتیم با جدیت و به طور مشترک از 23 اردیبهشت کار را شروع کنیم. یک روز قبل از شروع مذاکرات بعدی هم دیدار دو جانبه‌یی با اشتون خواهیم داشت. ما یک چارچوب را مورد توافق قرار می‌دهیم و بعد جزییات را وارد چارچوب می‌کنیم و تفاهم را به پیش ببریم.

ظریف گفت امیدواریم همین مرحله نگارش متن بتواند اعتمادسازی کند. وزیر خارجه کشورمان از تشکیل یک کمیته مشورتی حقوق بین‌الملل با حضور اساتید و کارشناسان معتبر خبر داد که از این مذاکرات به هیات پیوستند و درکنار هیات مسولیت ارایه مشورت حقوقی را دارند. او ادامه داد: امیدوارم با هم‌دلی و هم‌فکری و با دعای خیر مردم این کار مهم را به نتیجه برسانیم.

ظریف درباره انتخاب سفیر جدید ایران در سازمان ملل و واکنش آمریکا به آن گفت: ما به آمریکایی ها اعلام کردیم که از مجرب‌ترین و منطقی‌ترین و با سابقه‌ترین افرادمان را معرفی کردیم و ایشان سابقه سفارت در چندین کشور از جمله ایتالیا و بلژیک و استرالیا را دارند و قبلا به عنوان دیپلمات ایران در وزارت خارجه مدیرکل بودند و به نیویورک هم سفرکرده‌اند و اجازه نباید داد گروهی تندرو دستور کار حضور ایران در سازمان ملل متحد را تعیین کنند و این رفتار برای ما قابل قبول نخواهد بود. حسب مورد روشی را برای پیگیری موضوع انتخاب می‌کنیم.

وی با اشاره به اختلاف‌نظرها میان دو طرف گفت: به نظرم این کار نیاز به اراده سیاسی و تصمیم مشترک و حسن نیت دارد که همه طرف‌ها مبتنی بر احترام متقابل باید داشته باشند. هر تصمیمی باید مبتنی بر منطق و منافع مشترک باشد و آن چه که در توافق ژنو آمده است. رهبری امروز تاکید کردند که عزم سیاسی ما جدی است و از سوی کل نظام است و لازم است طرف مقابل هم همین گونه پیش آید.

رییس هیات مذاکره کننده ایران با 1+5 تاکید کرد: حتما تصمیمات دشوار باید گرفته شود؛ اگر تصمیم نساختن سلاح هسته‌ای است ما این تصمیم را گرفته‌ایم اما طرف مقابل است که باید توهم‌ها را کنار بگذارد و واقعیات هسته‌ای ایران را بپذیرد همان طور که با پذیرش غنی‌سازی اولین گام را براشتند.

ظریف درباره سایت فردو و راکتور آب سنگین اراک نیز تصریح کرد: دیدگاه‌ها مطرح شده است اما تا زمانی که به مرحله نگارش نرسیدیم نمی‌توانیم بگوییم چقدر دیدگاه‌ها در این زمینه‌ها به هم نزدیک شده است. البته به فضاسازی‌های رسانه‌یی بها نمی‌دهم و اطمینان می‌دهم که مذاکره فقط در اتاق مذاکره صورت می‌گیرد و کسی با فضاسازی نمی‌تواند موضوعی را به مردم ایران تحمیل کند. برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ادامه پیدا می‌کند و آماده‌ایم نگرانی‌ها را برطرف کنیم.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر تهدیدات جان کری درباره همکاری‌های نفتی ایران و روسیه اظهار کرد: تا جایی که من شنیدم ایشان روسیه را تهدید کردند نه ایران را. اما معتقدیم روابط دوجانبه ما با کشورها مربوط به خودمان است و مستقل عمل می‌کنیم و از کسی دستور نمی‌گیریم و اکثر کشورها تحریم‌های غیرقانونی می‌دانند و برخی نهادهای آمریکایی با زور و ایجاد فضا در سال‌های گذشته تلاش کردند مانع فعالیت قانونی ایران با دیگر کشورها در اقتصاد شوند اما با ایجاد فضای جدید ساختمان تحریم آن‌ها ترک‌های جدی برداشته است و امیدواریم قبل از ادامه این روش‌ها با رسیدن به یک تفاهم نهایی توجیه برای چنین حرکت‌هایی برداشته شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×