» عمومی » مذهبی و حماسی » مادری چون فاطمه زهرا
مذهبی و حماسی

مادری چون فاطمه زهرا

فروردین 14, 1393 0013

او محیط خانه را بسیار بزرگ و حساس می دانست و از زنان کوتاه فکر و بی اطلاع نبود که محیط خانه را کوچک بشمارد و بلند پروازی کند…

یکی از اصول حاکم بر زندگی فاطمه زهرا دقت در تربیت فرزندان و تحمل همه مشقت های لازم برای ارائه بهترین انسان ها به جامعه بوده است .

رنگ مادی زندگی نباید آن چنان غالب و مهم جلوه داده شود، به شکلی که اساس تشکیل زندگی و اهداف انسانی در آن فراموش گردد. یکی از اهداف زندگی زناشویی تکثیر و بقاء نسل انسان هاست. آن هم انسان هایی که در نتیجه تربیت و زحمات والدین، شایسته نام انسانی باشند. زندگی اگر چه از نظر مادی ساده باشد می تواند از نظر تربیتی و معنوی ایده آل باشد و لباس تقوا برای فرزندان با اهمیت تر از لباس ظاهرو لباس بدن است.

یکی از وظائف سنگین و مهم حضرت زهرا موضوع بچه داری بود. فرزندان او اشخاص عادی نبودند. کلمه بچه داری ، جمله کوتاهی بیش نیست ولی معنای بسیار مهم و دامنه داری دارد. پدر و مادر وظیفه بزرگی دارند. تمام حرکات و گفتار پدر و مادر در روح حساس و لطیف فرزند تأثیر می گذارد. حضرت زهرا که خود تربیت شده دامن وحی بود از تربیت اسلامی اطلاع داشت و می دانست چگونه شیر مادر و بوسه بر کودکانش و حرکات و اعمال و گفتارش، در روحیه حساس کودکانش اثر دارند.

حضرت زهرا از زنان کوتاه فکر و بی اطلاع نبود که محیط خانه را کوچک بشمارد و بلند پروازی کند، او محیط خانه را بسیار بزرگ و حساس می دانست. می دانست که تربیت شدگان این مدرسه، هر درسی را که در اینجا بیاموزند، در میدان بزرگ اجتماع پس می دهند.حضرت زهرا از زن بودن احساس حقارت و کوچکی نمی کرد و مقام زن را بس عالی و شامخ می دانست.

ارتباط علمی حضرت زهرا س با فرزندانش

امام حسن (ع) در سن 5 سالگی هر روز به مسجد می رفت و هر چه پیامبر در منبر می فرمود به ذهن خود می سپرد و به خانه می آمد و برای مادر خود حرف به حرف می گفت. وقتی حضرت علی به خانه می آمد ، حضرت زهرا آن ها را برای او بیان می کرد. روزی حضرت امیر پرسید ” فاطمه تو در مسجد حاضر نبودی از کجا این کلمات را فهمیدی؟” گفت: “فرزندم حسن هر روز آن چه پدر بزرگوارم بر منبر می گوید بدون کم و کاست برایم می گوید” حضرت فرمود می خواهم از او بشنوم. حضرت زهرا گفت: گمان نکنم در حضور شما به سبب شرم بگوید. حضرت فرمود ” پس من در جایی مخفی می شوم و کلمات او را می شنوم” امام حسن روز بعد به رسم هر روز از مسجد به خانه آمد و همین که خواست برای مادر بگوید زبانش لکنت گرفت و نتوانست بگوید. به مادر گفت:  مادر بیانم اندک شد و زبانم کند گشت همانا بزرگواری نگران من است. حضرت امیر که پشت در بود بی اختیار آمد و او را در بر گرفت و بوسید

یکی از وظائف سنگین و مهم حضرت زهرا موضوع بچه داری بود. فرزندان او اشخاص عادی نبودند. کلمه بچه داری ، جمله کوتاهی بیش نیست ولی معنای بسیار مهم و دامنه داری دارد

درس هایی از این شیوه تربیتی حضرت زهرا در تربیت کودکان

* از همان سنین کودکی فرزندان زهرا)س( مأنوس با مسجد تربیت می شدند

* با این رفتارِ حضرت زهرا، امام حسن تشویق می شد همه مواعظ و کلمات پیامبر را به ذهن بسپارد

* فاطمه زهرا به ما یاد دادند که با کودکان خود گفت و گوهای علمی داشته باشیم

* از کودک می شود استفاده علمی برد

* کودکان را باید تشویق به نطق علمی کرد

* گفت و گوی کودکان شیرین و شنیدنی است، حضرت علی هم خواستند کلام امام حسن را بشنوند

مادر ملاحظه روحیات حسن را نمود و از حضرت علی خواست برای شنیدن صدای حسن پنهان شود

* این عمل حضرت زهرا تقویت بیان و تسلط برای سخن علمی گفتن است

* این عمل حضرت زهرا یعنی بخشی از زندگی را تبدیل به مدرسه کردن و معلم و شاگرد شدن اعضای خانواده

* این عمل حضرت زهرا یعنی ایجاد امکانات و زمینه سازی برای ابراز وجود فرزندان در خانه

* از این روایت معلوم می شود فرزندان با مادر راحت تر هستند، لذا مادران باید بیشتر به جنبه های تربیتی فرزندانشان بپردازند این عمل دانش فرزند را تقویت می کند و بالا می برد.

 

فرآوری: زهرا سادات طباطبایی

بخش خانواده ایرانی تبیان

 


منبع:فرهنگ فاطمیه تالیف مهدی نیلی پور

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×