» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » آیین کهن دو روستای شهرستان مبارکه در روز تاسوعا و عاشورا
اخبار شهرستان مبارکه

آیین کهن دو روستای شهرستان مبارکه در روز تاسوعا و عاشورا

مرداد 16, 1401 0022

هر ساله در روزهای تاسوعا و عاشورا در دو روستای اراضی و باغملک از توابع شهرستان مبارکه اصفهان، طبق آیینی 300 ساله مراسمی با شکوه برای پذیرایی از عزاداران حضرت سیدالشهدا برگزار می شود.

نذورات اهالی این دو روستا برای عزاداران سرور و سالار شهیدان که از نقاط مختلف شهرستان مبارکه و استان اصفهان در این مراسم حضور می یابند، از ویژگی های شاخص مراسم عزاداری حسینی در این دو روستا محسوب می شود.

همه ساله تعداد زیادی از هم استانی ها از نقاط دور و نزدیک استان در روزهای تاسوعا و عاشورا برا حضور در این مراسم با شکوه، به این روستاها سفر می کنند.

مراسم پخت غذای نذری در روز تاسوعا در روستای اراضی انجام می شود که طی آن تقریبا تمامی اهالی در خانه های خود به پخت غذا می پردازند و قبل از اذان ظهر نذورات را در سینی های بزرگی که بر روی سر خود حمل می کنند قرار داده و به حسینه روستا می برند.

اهالی روستای باغملک نیز همراه با کاروان عزاداری خود به سمت روستای اراضی راهی می شوند و پس از انجام مراسم عزاداری و اقامه نماز ظهر در حسینیه روستای اراضی، با غذاهای آماده شده توسط اهالی روستا پذیرایی می شوند.

دقیقا مثل همین برنامه در روز عاشورا در روستای باغملک برگزار می شود و این بار مردم روستای اراضی، میهمان  مردم روستای باغملک می شوند.

پس از اقامه نماز ظهر عاشورا در حسینه روستا، اهالی میهمان نواز روستای باغملک با نذوراتی که تهیه شده از همسایگان خود پذیرایی به عمل می آورند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

یاسمن وهابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×