» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » بهره‌برداری از طرح «گردشگری، کشاورزی کاریز» در شهرستان مبارکه تا یک ماه آینده
بهره‌برداری از طرح «گردشگری، کشاورزی کاریز» در شهرستان مبارکه تا یک ماه آینده
اخبار شهرستان مبارکه - مطالب ویژه

بهره‌برداری از طرح «گردشگری، کشاورزی کاریز» در شهرستان مبارکه تا یک ماه آینده

مرداد 2, 1401 0025

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مبارکه گفت: شاخص‌ترین پروژه گردشگری شهرستان مبارکه بهره‌برداری از طرح «گردشگری، کشاورزی کاریز» است که برای این پروژه بخش خصوصی ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است.

ولی‌الله رهبری اظهار کرد: حدود ۳۰۰ اثر تاریخی در این شهرستان شناسایی شده که از این تعداد ۴۰ اثر ثبت ملی شده است. مهم‌ترین اثر تاریخی مبارکه «ارگِ نهچیر»متعلق به دوره صفوی است که در زمان قاجار و اوایل دوره پهلوی الحاقاتی به این ارگ افزوده می‌شود. وسعت ارگ نهچیر ۲۰ هزار متر مربع بوده و از نظر معماری یکی از شاهکارهای معماری ایران است و در حال حاضر توسط شهرداری مرمت می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از آثار تاریخی شاخص مبارکه «غارهای قلعه بُزی» دیزیچه است که بر اساس اکتشافات باستان‌شناسی متعلق به دوره پارینه‌سنگی میانی(۴۲ هزار سال پیش) است که محل سکونت انسان‌های اولیه در فلات مرکزی ایران بوده است. بقایایی از قلعه بزی که دژ نظامی مستحکمی در زمان ساسانیان بوده باقی مانده است. یکی از امتیازات مبارکه نسبت به دیگر شهرستان‌ها این است که تعداد قلعه‌های تاریخی(۱۵ قلعه) در این شهرستان زیاد است و تنها در شهر طالخونچه ۶ قلعه تاریخی وجود دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مبارکه، گفت: معمولاً آثار تاریخی نیاز به مرمت اضطراری دارند. اداره کل استان برای جذب اعتبار به این منظور تلاش زیادی انجام می‌دهد و در شهرستان مبارکه بیش از ۹۰ درصد آثار تاریخی شاخص مرمت شده‌اند و مابقی آثار در برنامه مرمت هستند.

رهبری تصریح کرد: ارگ نهچیر و موزه شهر کرکوند بیشترین گردشگر را به خود جذب می‌کنند. همچنین کبوترخانه‌های زیبا شهر و خانه‌های تاریخی هم گردشگران زیادی به خود می‌بینند.

وی به زیرساخت‌های گردشگری شهرستان مبارکه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر یک هتل ۳ ستاره، یک هتل ورزشی در مجموعه صفائیه، یک مهمانپذیر، دو خانه بومگردی، یک مجموعه اقامتی بین راهی، ۴ دفتر آژانس گردشگری، یک مجتمع گردشگری و یک زائرسرا در شهرستان داریم که در کنار این زیرساخت‌ها ارگ نهچیر به عنوان یک اقامتگاه سنتیِ ویژه در حال مرمت است. قلعه اکبرآباد شهر دیزیچه نیز به عنوان یک مرکز اقامتی سنتی در حال مرمت و بهسازی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مبارکه، گفت: همچنین یک طرح گردشگری، کشاورزی با ظرفیت اقامت یکصد نفر آماده بهره‌برداری داریم که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های گردشگری کشور است که تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. دو مجتمع گردشگری نیز در دست احداث و اجرای پروژه‌های گردشگری زیادی نیز تا یک سال آینده در برنامه داریم.

رهبری با بیان اینکه بخش خصوصی حضور فعالی در پروژه‌های گردشگری شهرستان مبارکه دارد، اظهار کرد: تمام مواردی که اشاره شد توسط بخش خصوصی در حال اجرا و سرمایه‌گذاری است و در به کارگیری ظرفیت بخش خصوصی یکی از شهرستان‌های موفق در استان اصفهان بوده‌ایم و در مرمت آثار تاریخی نیز بخش خصوصی با کاربری گردشگری فعال بوده است.

وی خاطرنشان کرد: شاخص‌ترین پروژه گردشگری شهرستان مبارکه که تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و جزءِ بزرگ‌ترین طرح‌های گردشگری کشور است، طرح «گردشگری، کشاورزی کاریز» است که برای این پروژه بخش خصوصی ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است و برای ۷۰ نفر اشتغالزایی می‌کند. این طرح گردشگری خدمات پذیرایی و اقامت ارائه می‌دهد. در طرح مذکور چند گلخانه پیش بینی شده که در این گلخانه‌ها میوه‌های گرمسیری به عمل می‌آید که برای گردشگران جاذبه خاصی خواهد داشت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مبارکه، گفت: در طرح گردشگری، کشاورزی کاریز، دریاچه قایقرانی نیز وجود دارد. کل وسعت طرح ۱۶ هکتار است که ۷ هکتار آن مجوز بهره‌برداری گردشگری دارد.

رهبری افزود: تعدد آثار تاریخی در شهرستان مبارکه زیاد است و مرمت آثار مهم به سرانجام رسیده است، اما خانه‌ها، کبوترخانه ها و حمام‌های تاریخی نیاز به مرمت دارند.

وی تصریح کرد: در بخش صنایع‌دستی ۵۰۰ هنرمند در ۸ رشته فعالیت می‌کنند. در راستای احیای هنرهای بومی سنتی احیای هنر کاربافی بوده که یک کارگاه در شهر طالخونچه با ۱۵ نفر نیرو داریم. همچنین شناسایی لباس‌های بومی محلی مبارکه در ۵ سال اخیر انجام شده است. ۹۰ درصد هنرمندان صنایع دستی تسهیلات دریافت کرده‌اند و تقریباً تمام هنرمندان فعال بیمه هستند و در رشته‌های میناکاری و قلم‌زنی بیشترین هنرمند را داریم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مبارکه، خاطرنشان کرد: عبور رودخانه زاینده‌رود از مبارکه یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان بوده که در کنار رودخانه مکان‌های خدماتی و تفریحی نیز راه‌اندازی شده است. پارک ساحلی «سرا رودِ» مبارکه در استان اصفهان بی‌نظیر است و در روزهای تعطیل ۱۵ هزار نفر از این پارک بازدید می‌کنند.

رهبری گفت: اعتبار سفر استانی رئیس‌جمهور برای شهرستان مبارکه هنوز مشخص نشده، اما طبق قول‌هایی که داده شده اعتبار ویژه‌ای برای مرمت آثار تاریخی تخصیص خواهد یافت.

به این نوشته امتیاز بدهید!

بهزاد ایرانپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×