نزدیک به چهل سال از انقلاب میگذرد تا در آغاز فعالیت پنجمین دوره شوراها، اولین شهردار بومی مبارکه انتخاب میشود. این انتخاب همزمان میشود با خالی شدن دستها و جیبهای شهرداری. عوارض ارزشافزوده و آلایندگی که در سالیان قبل اصلیترین منبع درآمدی شهرداری بود، به ناگهان ناچیز میشود.
در دوره های گذشته بواسطه ورود منابع مالی خوب بویژه از سوی صنایع، شهرداری جیبش پُر بود اما در این دوره خبری از این منابع نبود و شهرداری باید روی پای خود می ایستاد.
نبود درآمد و نقدینگی را بگذارید در کنار بدهی انباشت شده سالهای قبل و پروژههای نیمهتمام و چند ماه حقوق معوق پرسنل و خشکسالی و بحران آب در سال 1397 و بارندگی شدید و روان شدن سیل در آغاز سال 1398 و شیوع ویروس کرونا در پایان همان سال تاکنون و وضعیت نامناسب اقتصادی و درنهایت یک شهر انتظار و توقع که باید شهرداری پاسخگو باشد. اینهمه مشکل و مانع دستبهدست هم داده بودند تا آزمونی سخت برای این دوره از مدیریت شهری مبارکه رقم بخورد.
روایتی کوتاه از 46 ماه تلاش بی وقفه
شهردار مبارکه گفت: در شش ماه دوم سال 1396 چندین ماه حقوق پرسنل و حق بیمه آنان معوق بود که با پیگیریهایی مکرر و چندین ماهه، بخشی از مطالبات و عیدی پرسنل در آخرین روزهای آن سال پرداخت شد تا سال ۹۷ با انگیزه بیشتر نسبت به سال قبل شروع شود.
سید محسن هاشمی افزود: سال 1397 نیز بیشتر به اولویتهایی که مطالبه و نیاز اولیه مردم بود مثل نگهداشت شهر ، نظافت، حملونقل عمومی، ترمیم ترانشه ها، دفع آبهای سطحی، پیاده رو سازی و … پرداخته شد و در کنار آن برای اجرای برخی پروژههای عمرانی در محلات شهر تلاش شد.
وی ادامه داد: البته بحران خشکسالی و کمآبی مشکلات را در آن سال مضاعف کرده بود و جهت نگهداری بیش از 400 هکتار فضای سبز شهر با توجه کم آبی هزینه زیادی به شهرداری تحمیل شد .
شهردار مبارکه اظهار داشت: سال 1398 با شروع بارندگیهای شدید و جاری شدن سیل همزمان شد و از آنجا که در سالهای گذشته بهواسطه خشکسالی، هدایت آبهای سطحی در شهر مغفول مانده بود، مشکلات متعددی برای شهروندان در نقاط مختلف شهر ایجاد شد.
وی بیان کرد: بنابراین برای اصلاح معابر و هدایت آبهای سطحی و رفع مشکلات، حرکتی جمعی شروع شد و تمامی مسیر سیلها و انهار سطح شهر شناسایی و مسیرهای تصرفشده توسط کشاورزان با پیگیری های متعدد آزاد و چندین کیلومتر مسیر سیل پاکسازی شد.
هاشمی خاطرنشان کرد: برنامهریزی مفصلی برای سال 1399 انجام گرفت تا پروژههای در دست اقدام و نیمهتمام تکمیل و به بهرهبرداری برسد، هرچند شیوع ویروس کرونا کمی این برنامهریزی را تحت تأثیر قرارداد، اما اتفاقات خوبی در حوزه عمرانی افتاد و قطعاً اگر شرایط اینگونه نبود، وضعیت بسیار بهتر بود.
تغییرات اساسی در بودجه شهرداری
وی تصریح کرد: یکی از موفقیتهای بزرگ شهرداری مبارکه در این دوره در زمینه مساله بودجه است . به غیر از اینکه روند بودجهنویسی تغییر کرد، تأمین اعتبارها، تخصیصها، تحقق بودجه و افزایش بودجه همگی تغییر جدی داشتند.
شهردار گفت: در دوسال گذشته تصمیم خوبی مبنی بر ایجاد واحد خزانه داری در شهرداری گرفته شد که کار تعادل بخشی میان هزینه ها و درآمدها را انجام میدهد، مکانیزم خزانه در پیش بردن بسیاری از پروژه های عمرانی و برنامه ها کمک کرد و با وجود مشکلات اقتصادی در تحقق بودجه، وضعیت هر سال نسبت به سال قبل بسیار بهتر شد.
منابع درآمدی شهرداری مبارکه در این سالها
وی گفت: درآمدهای شهرداری مبارکه با توجه به استانی شدن عوارش ارزش افزوده از سال 1396 ؛ از 120 میلیارد در اوایل دهه 90 به حدود 20 میلیارد در ابتدای دوره پنجم کاهش یافت.
هاشمی با اشاره به اینکه بودجه وصولی شهرداری مبارکه بیش از 4 برابر نسبت به ابتدای دوره افزایش پیدا کرده است، افزود : در سال گذشته با سیاست گذاری و برنامه ریزی صحیح در شرایط سخت رکود اقتصادی و با تلاش همه جانبه، بیش از 63/92 درصد از بودجه سال 1399 شهرداری معادل 80 میلیارد تومان محقق شد ، این در حالی بود که فقط 20 میلیارد تومان بودجه سال 96 شهرداری وصول شده بود.
شهردار مبارکه گفت: بیش از 80 درصد منابع درآمدی بودجه شهرداری قبل از دوره پنجم از قانون ارزش افزوده تامین می گردیده است که از سال 1396 تا کنون با توجه به استانی شدن این عوارض، این رقم در بودجه شهرداری به حدود 56 درصد کاهش یافته است .
وی ادامه داد: سهم درآمد های خود کوششی شهرداری در این چهار سال بیش از 120 درصد افزایش داشته و سهم آن در بودجه از 20 درصد به 44 درصد رسیده است.
مدیریت هزینه و استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل ها
هاشمی با اشاره به اینکه مدیریت هزینه و ایجاد درآمد پایدار از اصلی ترین وظایف شهرداری ها است تصریح کرد: براین اساس اهمیت و ضرورت پرداختن به کاهش هزینه ها و صرفه جویی در هزینه و همچنین حرکت در جهت قطع وابستگی درآمد شهرداری به ارزش افزوده واضح و آشکار است. به گفته وی، یکی از سیاست های اصلی شهرداری در این دوره استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های سازمان و منابع انسانی بود .
شهردار مبارکه یادآور شد: جهت کاهش هزینه ها و استفاده حداکثری از ظرفیت ها در این دوره، با فعال سازی واحد امانی و اجرای پروژههای مختلف، بهره گیری از توان داخلی در راستای تعمیر و نگهداری ناوگان موتوری ، بازسازی ناوگان اتوبوسرانی ،ساماندهی ماشین آلات سبک شهرداری با بکارگیری خودروهای استیجاری، واگذاری برخی از خدمات به بخش خصوصی ،کاهش هزینههای مدیریتی، پیشگیری از هزینههای غیر ضرور و … ، اقدامات متعددی و موثری انجام و بیش از 200 میلیارد ریال صرفه گردید.
سرمایهگذاری 594 میلیارد ریالی سرمایه گذاران در شهر
وی اضافه کرد: در بدترین شرایط از جمله کرونا، تحریمها و وضعیت سخت حاکم بر اقتصاد در دوره پنجم مدیریت شهری بیش از 594 میلیارد ریال سرمایه گذاری در شهر مبارکه با پیگیری و مشارکت شهرداری اتفاق افتاد.
هاشمی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری انجام شده در این دوره نسبت به دوره قبل 310 درصد افزایش داشته است ، افزود : پروژه احداث و بهره برداری از تونل ارتباطی فیبر نوری، نصب دوربین های نظارتی و ثبت تخلف، احداث باغ رستوران آسیاب سرارود، پروژه تابلو های تبلیغاتی و احداث نیروگاه خورشیدی از جمله پروژه های سرمایه گذاری دوره پنجم است .
اجرایی شدن بیش از 477 میلیارد ریال پروژه عمرانی
شهردار مبارکه گفت: در این دوره با توجه به محدودیت های بودجه ای سعی شد از کمترین اعتبار، بیشترین استفاده برای تعریف و اجرای پروژه ها در همه محلات استفاده شود. هرچند برخی اعتقاد داشتند بهجای اجرای پروژههای کوچک در همه محلات، چند پروژه بزرگ اجرا شود که به چشم بیاید، اما هدف اصل مجموعه خدمترسانی به همه شهروندان بود.
وی اظهار داشت: مشکلات شهروندان در دوره پنجم با حضور در همه محلات بررسی شد و برای هر محله برنامهریزی انجام گرفت و پروژههای عمرانی هر محلهای طبق خواستههای مردم برنامهریزی و با توجه به منابع اولویت بندی و اجرایی گردید. هاشمی اضافه کرد : در 4 سال گذشته بیش از 477 میلیارد ریال پروژه عمرانی در سطح شهر و محلات تعریف و اجرایی شد.
112 میلیارد ریال هزینه کرد جهت تملک و آزادسازی ها
وی با اشاره به اینکه بیش از 112 میلیارد ریال برای تملک و آزادسازی ها در دوره پنجم هزینه شده است، خاطرنشان کرد: ادامه بلوار 65 متری سردار شهید حمزه بابایی، تعریض خیابان شهید صادقی و سروش در محله دهنو، ادامه خیابان 15 خرداد، تعریض خیابان شهید اصغر ضیایی و آزادسازی ها در سایر نقاط شهر با 21 هزار و 900 مترمربع مساحت و با هزینه 96میلیارد ریال انجام شد.
هاشمی بیان کرد: 11 هزار و 200 مترمربع از اراضی واقع در طرح قطار حومه ای مبارکه – بهارستان نیز با هزینه 16 میلیارد ریالی در این دوره مدیریت شهری آزادسازی شد.
افزایش 10 برابری پرداختی ها به سازمان اتوبوسرانی در دوران کرونا
شهردار مبارکه با بیان اینکه پرداختی شهرداری به سازمان اتوبوسرانی در دوران کرونا بیش از 10 برابر افزایش پیدا کرد افزود: طبیعی بود که سازمان اتوبوسرانی نیز تحت تأثیر شرایط شیوع ویروس کرونا قرار گیرد، چون جا به جایی روزانه مسافر به آن شکل و میزان قبل، مقدور نبود. به گفته وی، قبل از کرونا ناوگان اتوبوسرانی روزانه 11 هزار مسافر داشت که این رقم در دوران شیوع کرونا به کمتر از یک هزار نفر رسید، در شرایطی که تمام هزینهها پرسنلی، تعمیر و نگهداری به قوت خودش باقی بود اما درآمد قبل حاصل نمیشد و این خسارت بسیار بزرگی بود.
وی ادامه داد: بازار های روز، مجموعه فرهنگی مادر، شهربازی، آسیاب سرارود و … از جمله مراکز متعلق به شهرداری بود که به بخش خصوصی واگذار شده بودند اما با شیوع ویروس کرونا فعالیت اینها نیز دچار مشکل شد.
هاشمی خاطرنشان کرد: بسیاری از مستأجران شهرداری که مکان هایی را اجاره کرده بودند، تعطیل شدند و باید برای حمایت از آنها فکری می شد که از هستی ساقط نشوند که آن هم خسارت عمدهای بود.
49 میلیارد ریال هزینه جهت نوسازی و بازسازی ناوگان
شهردار مبارکه با اشاره به هزینه 49 میلیارد ریالی مدیریت شهری جهت نوسازی و بازسازی ناوگان گفت: تجهیز یک دستگاه خودرو به مکانیزم جاروب مکانیکی ویژه نظافت ، خرید یک دستگاه آمبولانس حمل متوفی، تعمیر اساسی 20 دستگاه از ماشین آلات خدمات شهری و فضای سبز و بازسازی 10 اتوبوس های متوقفی در این دوره انجام شده است.
وی اظهار داشت: با رایزنی ها و پیگیری های متعدد از وزارت کشور و سازمان شهرداری ها ، در سال جاری نیز مبلغ 10 میلیارد ریال جهت بازسازی ناوگان اتوبوسرانی جذب گردیده که عملیات بازسازی تعدادی دیگر از ناوگان اتوبوسرانی در حال انجام است.