» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » شهرداری مبارکه » گام جدی در مسیر احداث مترو مبارکه
شهرداری مبارکه

گام جدی در مسیر احداث مترو مبارکه

مرداد 4, 1399 0012

حمل و نقل یکی از مهمترین مولفه‌ها در بحث شهرنشینی است که علاوه بر سهولت در رفت و آمد موضوع محیط زیست و کاهش آلایندگی‌  هوا را نیز شامل می‌شود. در این میان حمل و نقل ریلی و قطارهای سریع‌السیراهمیت بیشتری قرار دارد چراکه علاوه بر امنیت و کاهش زمان سفر به عنوان یک راه حل برای معضل ترافیک  مطرح می‌شود. شهرهای بزرگ دنیا چندین دهه است تمرکز خود را متوجه این مسئله کرده‌اند و امروز شاهد آن هستیم که اغلب کشورهای توسعه یافته توانسته با ایجاد خطوط متعدد ریلی بین شهری به یک نقطه ایده‌ال در این مسیر برسند.

مسئله مترو نیز بیش از چهار دهه است که در کشور ما مطرح شده است اما با این وجود تنها چند کلان شهر‌ را می‌توان نام برد که توانسته‌اند امکان تردد ریلی را فراهم کنند.

سال‌هاست درباره احداث خطوط مترو در شهر مبارکه زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد اما تا امروز اقدام جدی درباره تحقق این آرمان مشاهده نشده است؛ اما بد نیست بدانید شهرداری مبارکه در اقدامی در سال 1398 توانسته است 11 هزار و 200 مترمربع از اراضی واقع در طرح قطار حومه‌ای مبارکه-بهارستان را آزادسازی کند و این اراضی را برای اجرای طرح به تملک خود درآورده است. اقدامی که با صرف حدوداً 16 میلیارد ریال هزینه به دنبال داشت.

مهندس هاشمی شهردار مبارکه در گفت‌وگویی با پایگاه خبری مبارکه نیوز از موانع بر سر راه مترو مبارکه و اجرای این طرح گفت.

وی گفت: مبدا مسیر قطار حومه ای مبارکه، از شهر جدید مجلسی آغاز می‌شود و طی 7 ایستگاه  از شهر مبارکه، فولاد مبارکه، زیبا شهر و دهسرخ عبور می‌کند و در نهایت به شهر بهارستان می‌رسد.

او با بیان اینکه کل مسافت این مسیر 52 کیلیومتر است درباره نحوه آزادسازی این اراضی گفت: از این مسافت 52 کیلومتر حدود 16 کیلومتر آن در شهر مبارکه است که بحث توافقات برای تملک زمین‌ها به عهده شهرداری مبارکه است که از این مقدار، آزاد سازی 10 کیلومتر آن انجام شده است  که تقریبا 7 کیلومتر پیوسته و 3 کیلومتر گسسته انجام شده است.

شهردار مبارکه توضیح داد: منظور از آزادسازی، توافقاتی است که با مردم برای خریداری و تملک زمین‌ها صورت می‌گیرد. درباره آزادسازی به صورت گسسته هم باید بگویم در این شیوه ما در چند نقطه آزادسازی را انجام دهیم تا قیمت آن مشخص شود. اما در بخش آزاد سازی به صورت پیوسته که از فولاد مبارکه تا میدان فرودسی به این شیوه انجام شد بحث توافقات متعدد مطرح نیست.

او با بیان اینکه با توجه به طرح جدید،  مسیر فولاد مبارکه تا میدان فردوسی آماده کلنک زنی و اجرا است گفت: دلیل اینکه این قسمت زودتر آماده شده این است که مالکیت اراضی در این منطقه عمدتاً دولتی بود و چون این طرح یک طرح ملی و کشوری محسوب می‌شود و منافع متعددی را به دنبال دارد دولت نیز با آن همراهی کرد.

نقش سرمایه‌گذاران در پروژه مترو مبارکه

یکی از معضلاتی که طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی با آن دست‌ به گریبان هستند مباحث مالی و تامین بودجه‌های عمرانی است. از آنجا که طی سال‌‌های اخیر سطح درآمدهای دولت به دلیل تحریم‌ها کاهش پیدا کرده است این مشکل با قوت بیشتری خودنمایی می‌کند از این رو اهمیت اسپانسرها و سرمایه‌گذار‌ها بیش از پیش نمایان شده است. موضوع مترو مبارکه و عملیاتی کردن طرح‌های مرتبط به آن نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

شهردار  گفت: در بحث تامین بودجه مالی این طرح، فولاد مبارکه نیز نقش مهمی داشت است. او ادامه داد: حتی نماینده‌ای از این شرکت در کمیته تحقیقات حضور داشت و موضوعات را بررسی می‌کردند.

مشکلات مالی علت‌العلل تاخیر در احداث مترو

مهندس هاشمی از مشکلات اجرای این طرح نیز سخن به میان آورد و در پاسخ به این سوال که چرا با وجود آنکه سال‌هاست از احداث خط مترو مبارکه اصفهان صحبت می‌شود اجرایی کردن آن تا امروز به تعویق افتاده است گفت: مهمترین و اصلی‌ترین مشکل ما بحث مالی است؛ یعنی ما طبق برآوردی که کردیم برای 6 کیلومتر باقی مانده باید دست کم 40 میلیارد هزینه کنیم تا این مسافت را نیز بتوانیم آزاد کنیم لذا مهمترین مسئله بحث مالی است.

او گفت: متاسفانه نگاه جدی به این پروژه در بخش‌های مختلف شهرستان و حتی کشور  وجود ندارد که به صورت دقیق بودجه‌ای تعریف شود و صفر تا صد آزادسازی اراضی صورت گیرد.

وی گفت: ما مشکل معابر را نداریم و از این‌رو قطار از روی زمین عبور خواهد کرد لذا در این پروژه به جز موضوع تامین بودجه در مسئله اجرا مشکل زیادی نخواهیم داشت.

شهردار مبارکه ادامه داد: از راهکارهایی که برای تامین بودجه وجود دارد موضوع جذب سرمایه‌گذار است. یکی از ایده‌ها این است که ما ذی‌نفعان را شناسایی و در این پروژه شریک کنیم برای مثال در این پروژه شهرک صنعتی نیز یا کارخانه قند و کارخانه نسوز می‌توانند از ذینفعان باشد که با طرح‌های توجیهی متقاعد شوند و در این پروژه شریک شوند.

او درباره تلاش‌های صورت گرفته در خصوص جذب سرمایه‌گذار گفت: در شهرداری مبارکه طرح توجیهی درباره این پروژه تهیه گردید و سودآوری احداث مترو مبارکه- بهارستان را در آن به تفصیل اشاره  شد  اما نکته قابل توجه این است که بحث عمده سودآوری‌ها در مسئله ایستگاه‌های‌ مترو است.

او ادامه داد: خوشختانه توانستیم بدهی های چهارساله قبل را در این دوره تسویه کنیم و طرح را نیز اصلاح  نموده و در نهایت 12 هزار متر اراضی این مسیر را برای اجرایی کردن طرح آزادسازی کنیم.

مهندس هاشمی در پایان با ابراز امیدواری برای تسریع در روند پیشرفت این طرح گفت: امیدواریم با تلاش‌هایی که از سوی شهرداری مبارکه، شورای اسلامی شهر و شرکت فولاد مبارکه تا امروز صورت گرفته است بتوانیم موانع را کنار  زده و هرچه زودتر شاهد راه‌اندازی  این پروژه  باشیم.

به این نوشته امتیاز بدهید!

mld

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×