» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » شهرداری مبارکه » اجرای پروژه بازسازی اتوبوس‌های متوقفی با اعتبار 10 میلیارد ریالی
شهرداری مبارکه

اجرای پروژه بازسازی اتوبوس‌های متوقفی با اعتبار 10 میلیارد ریالی

تیر 29, 1399 106

به گزارش پایگاه خبری مبارکه نیوز، تحریم‌ها از یک‌سو و بیماری کرونا از سوی دیگر همه دست‌به‌دست هم دادند تا برنامه‌ریزی‌ها آن‌طور که پیش‌بینی‌شده بود جلو نرود.  در این میان تنها سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌های عمرانی نبود که آسیب دید یا حداقل برای مدتی کارها را به عقب انداخت بلکه داستان نوسازی ناوگان حمل‌ونقل نیز از همان برنامه‌هایی بود که شهرداری مبارکه در اولویت و دستور کار خود قرار داده بود اما مشکل کاهش درآمدها و بودجه‌های اجرایی سنگ بزرگی را بر سر راه این نهاد قرارداد؛ البته باوجود همه این مشکلات شهرداری مبارکه دست روی دست نگذاشت و برای  کنار زدن این موانع راهکاری سنجید که سازمان اتوبوس‌رانی نیز آن را به نحو احسنت به اجرا درآورد.

واقعیت آن است که در شرایطی که توصیه به خانه ماندن و کمتر حضور پیدا کردن در محل‌های اجتماع است یکی از عواملی که می‌تواند تا حدودی این امر را میسر کند موضوع سرعت بخشیدن به رفت‌وآمد و افزایش تعداد اتوبوس‌های شهری است؛ اما سؤال اینجاست چطور باوجود کاهش بودجه و درآمد امکان اضافه کردن اتوبوس به ناوگان اتوبوس‌رانی وجود دارد؟

آن‌طور که مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری مبارکه می‌گوید، راه‌حل  این مسئله در احیای اتوبوس‌های متوقفی است. درواقع سازمان  اتوبوس‌هایی را که مدتی کنار گذاشته‌شده بودند را دوباره بازسازی کرده و به چرخه حمل‌ونقل عمومی برمی‌گرداند تا با صرفه‌جویی در هزینه‌ها مشکل حمل‌ونقل را سروسامانی بدهد.

بازسازی اتوبوس‌های متوقفی  بااعتبار 10 میلیارد ریالی

سید جمال هاشمی درباره نحوه اجرایی کردن پروژه بازسازی اتوبوس‌ها و میزان مبالغ صرفه‌جویی شده گفت: «با توجه به محدودیت‌های سال‌های اخیر در خرید اتوبوس و عدم تخصیص سهمیه موردنیاز و لزوم افزایش ناوگان در راستای افزایش خدمات و کاهش زمان انتظار مسافر در ایستگاه‌های اتوبوس با حمایت‌های شورای اسلامی شهر و شهردار مبارکه، پروژه بازسازی اتوبوس‌های متوقفی بااعتبار 10 میلیارد ریال آغاز شد.»

او در خصوص فرآیند بازسازی اتوبوس‌های متوقفی گفت: فرایند بازسازی با رعایت الزامات فنی و استانداردهای موردنیاز و با نظارت دقیق کارکنان فنی این سازمان در حال انجام است.

هدف استفاده صحیح است

هاشمی هدف از بازسازی اتوبوس‌ها را استفاده صحیح و اصولی از منابع موجود و افزایش اتوبوس و به‌تبع آن کاهش زمان انتظار مسافر، توسعه حمل‌ونقل عمومی، کاهش بار ترافیکی، کاهش هزینه سفرهای درون‌شهری، کاهش استفاده از خودروهای تک‌سرنشین و کاهش آلایندگی هوا دانست.

مديرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری مبارکه گفت: با توجه به شرايط اقتصادي موجود و محدوديت‌هايي كه براي تأمین ناوگان جديد وجود دارد، بازسازي ناوگان به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی این سازمان بوده تا اتوبوس‌ها با يك فرايند بازسازي به چرخه فعاليت در شهر بازگردند و درروند خدمت‌رسانی با مشکلی مواجه نشویم.

او  با اشاره به  فعالیت ۴۱ دستگاه اتوبوس این سازمان در شهر و محلات گفت: برای کاهش هزینه‌های جاری ازجمله سوخت و روغن اتوبوس‌ها و همچنین کاهش آلایندگی‌ها برنامه‌های مختلفی مشخص‌شده است ؛ یکی از این برنامه‌ها بازدید مستمر کارشناسان فنی برای پایش و ارائه راهکارهای لازم برای این موارد است که بر اساس چک‌لیست‌های تهیه‌شده در خصوص دودزا بودن، کنترل سیستم‌های ایمنی و شناسایی نقص‌های فنی تک‌تک اتوبوس‌ها و پس از بازدید و تنظیم برنامه رفع نواقص این اتوبوس‌ها در فرصت زمانی اعلام‌شده، برنامه‌ریزی و اقدام می‌شود.

هاشمی گفت : این سازمان دارای 11 خط داخلی و یک خط برون‌شهری در مسیر شهر مجلسی می‌باشد که با 85 درصد پوشش دهی خطوط بیشترین سهم را در جابجایی مسافر در بخش حمل‌ونقل عمومی را دارد .

معمای درآمد اتوبوس‌ها و حقوق پرسنل

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل به موضوع کاهش درآمد اتوبوس‌ها و حقوق پرسنل نیز پرداخت. او با اشاره به اینکه سازمان اتوبوس‌رانی  یکی از خلوت‌ترین و سخت‌ترین روزهای مالی خود را سپری کنند ،گفت:80 درصد درآمد خطوط کاهش‌یافته و بااین‌حال هزینه‌های جاری اتوبوس‌رانی مانند سوخت، تعمیرات و نگهداری ،حقوق  پرسنل به قوت خود باقی است و هزینه‌های جاری تغییری نداشته است.

او ادامه داد: در حال حاضر هزینه تمام شدة هر سفر درون‌شهری مبارکه در سال 1399 مبلغ  28000 ریال می‌باشد؛که کمتر از یک‌پنجم آن توسط مسافران و مابقی توسط یارانه پرداختی شهرداری و درآمدهای متفرقه سازمان محقق می‌گردد.

هاشمی همچنین گفت: بااین‌وجود همچنان شهر مبارکه کمترین نرخ بلیط را جهت جابجایی شهروندان گرامی در سطح استان دارا می‌باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل  در ادامه به مشکلات سازمان در زمینه نوسازی ناوگان اشاره کرد و افزود: با عنایت به افزایش قیمت اتوبوس‌های جدید، سازمان اتوبوس‌رانی جهت نوسازی ناوگان بدون کمک و حمایت دولت، توان خرید ندارد و این در حالی است که برای بخش خصوصی نیز سرمایه‌گذاری در این حوزه با درآمدهای فعلی مقرون‌به‌صرفه نیست.

هاشمی همچنین با اشاره به دیگر فعالیت‌ها و عملکرد حوزه‌های  مختلف سازمان ازجمله امور خطوط، امور فنی و… افزود: صدور پروانه فعالیت برای ناوگان درون‌شهری دیزلی شهرستان ،تجهیز مرکز معاینه فنی ، راه‌اندازی و افتتاح خطوط در محله‌های صادقیه ، خیابان مصطفی خمینی و شهید مداحی دهنو از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه‌ها است.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش خدمت‌رسانی به شهروندان را موجب افتخار و مباهات سازمان مدیریت حمل‌ونقل دانست و گفت:از شهروندان گرامی تقاضا داریم نظرات، انتقادات و پیشنهادات سازنده خود در ارتباط با نحوه خدمات‌دهی بهتر را  با شماره تلفن 52461722 با ما در میان بگذارند تا بتوانیم به‌عنوان خدمتگزار مردم انجام‌وظیفه نماییم

به این نوشته امتیاز بدهید!

mld

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×