» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » شهرداری مبارکه » یک آرزو، شهر بدون حادثه / مسئول واحد ترافیک شهرداری مبارکه اقدامات شاخص این حوزه را تشریح کرد
شهرداری مبارکه

یک آرزو، شهر بدون حادثه / مسئول واحد ترافیک شهرداری مبارکه اقدامات شاخص این حوزه را تشریح کرد

مرداد 30, 1399 1015

واحد ترافیک معاونت خدمات شهری شهرداری مبارکه در راستای دستیابی به شهری با ترافیک روان و ایمن برای خودروها و شهروندان اقدامات مؤثری انجام داده است. ایمان عسکری مسئول واحد ترافیک این معاونت ضمن بیان مهم‌ترین اولویت‌ها و چالش‌های شهر در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک، مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته را ، طی چند سال اخیر، در چهار حوزۀ برنامه‌ریزی، طراحی، اجرا و همچنین اقدامات ابتکاری تشریح کرد.

مهندس عسکری با برشمردن مهم‌ترین اولویت‌های حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهر مبارکه گفت: اولین اولویت ما رفع نقاط حادثه‌خیز شهر است تا از تعداد و شدت تصادفات به‌ویژه تصادفات فوتی کاسته شود .  ساماندهی ترافیک در بافت مرکزی شهر و ساماندهی تردد وسایل نقلیه سنگین (با نگاه شهرستانی) و پیش‌بینی اقلام ترافیکی موردنیاز، اولویت‌های بعدی این حوزه است. او با تأکید بر اینکه جلسات کمیته ترافیک شهرداری به‌صورت مرتب برگزار می‌شود ادامه داد: پیرو جلسات شورای ترافیک فرمانداری شهرستان، جلسات کمیته ترافیک شهرداری به‌صورت مستمر برگزار و در صورت نیاز بازدیدهای میدانی به‌اتفاق مسئولین به‌ویژه رئیس پلیس راهور شهرستان، جناب سرگرد انصاری، به‌منظور کاهش نقاط حادثه‌خیز از طریق آرام‌سازی (با اجرای سرعت کاه استاندارد) و آشکارسازی (با استفاده از علائم ترافیکی) و ساماندهی ترافیک انجام می‌گردد.  خوشبختانه با انجام این اقدامات، طبق آمار اعلامی پلیس راهور شهرستان، تصادفات فوتی به میزان چشمگیری کاهش پیداکرده است.

اقدامات حوزه برنامه‌ریزی

او با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه برنامه‌ریزی گفت: جلسات کمیته ترافیک شهرداری مبارکه به‌صورت ماهیانه برای بررسی مصوبات شورای ترافیک شهرستان، رفع نقاط حادثه‌خیز، ساماندهی ترافیک و رسیدگی به درخواست‌های مردمی برگزار می‌شود. در این حوزه همچنین بازدیدهای میدانی با حضور مسئولین به‌منظور بررسی مسائل و مشکلات شهر صورت می‌گیرد که بسیاری از مشکلات از طریق همین بازدیدها شناسایی، پیگیری و حل می‌شود.

اقدامات حوزه طراحی

عسکری با اشاره به تهیه طرح‌های مختلف در حوزه طراحی با همکاری واحد طراحی و نقشه‌برداری معاونت عمران و پلیس راهور گفت: ازجمله اقدامات مهم این حوزه می‌توان به تهیه طرح‌های اصلاح هندسی (بیش از چهل طرح کوتاه‌مدت و بلندمدت اصلاح هندسی معابر، میادین و تقاطع‌ها) و ساماندهی ترافیک شامل طرح ساماندهی بافت مرکزی شهر مبارکه، طرح ساماندهی ترافیکی خیابان‌های شهید رجایی و شهید بهشتی، طرح ترافیکی خیابان مشتاق و طرح ترافیکی بخشی از خیابان ولی‌عصر(عج) اشاره کرد.

او با اشاره به اینکه تردد وسایل نقلیه سنگین ازجمله معضلات اصلی شهر است، از تهیه طرح ساماندهی تردد وسایل نقلیه سنگین و پیشنهاد رینگ ترافیکی تردد وسایل نقلیه سنگین به شورای ترافیک خبر داد و گفت: این طرح با تأکید بر محورهای بلوار امام رضا، کنارگذر غرب، تقاطع غیر هم‌سطح بلوار امیرکبیر، جاده‌های اختصاصی مجتمع فولاد و دسترسی‌های کارخانه سیمان و باهدف جداسازی ترافیک وسایل نقلیه سنگین از ترافیک شهری پیش‌بینی‌شده و اجرای آن نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف است.

 تهیه طرح‌های ایمن‌سازی و رفع نقاط حادثه‌خیز با همکاری پلیس راهور شهرستان ازجمله در  بلوار سردار شهید ربیعی، بلوار خلیج‌فارس،  بلوار امیرکبیر،  بلوار نیکبخت و سایر نقاط حادثه‌خیز در سطح شهر بر اساس آمار اعلامی پلیس راهور شهرستان از دیگر اقدامات حوزه طراحی واحد ترافیک شهرداری است.

اقدامات حوزه اجرا

مسئول ترافیک شهرداری مبارکه با اشاره به اقدامات گسترده حوزه اجرا با همکاری واحد امانی و نقلیه معاونت خدمات شهری گفت: اجرای پروژه‌های ایمن‌سازی (آرام‌سازی و آشکارسازی) در محورها و نقاط حادثه‌خیز ازجمله اقدامات مؤثر این حوزه بوده که بر اساس گزارش اعلامی پلیس راهور و شورای ترافیک شهرستان باعث کاهش چشمگیر تصادفات فوتی طی چند سال اخیر شده است.

او ادامه داد: اجرای بیش از 60 مورد سرعت کاه ایمنی به همراه رنگ‌آمیزی دوجزئی در طول سه سال، نصب علائم هشداردهنده عمودی و افقی ،  اجرای طرح‌های ساماندهی ترافیک مصوب شورای ترافیک شهرستان ، مونتاژ و بازیافت علائم ترافیکی به ارزش بالغ‌بر 100 میلیون تومان در طول سه سال، ساخت تابلوی راهنمای مسیر در ورودی شهر مبارکه باصرفه جویی بالغ‌بر 35 میلیون تومان، بازیافت گاردریل های فرسوده به ارزش 60 میلیون تومان،اجرای طرح‌های ترافیکی مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی و کنترل بیماری کرونا و احداث ایستگاه‌های ایست و بازرسی باصرفه جویی بالغ‌بر50 میلیون تومان، رنگ‌آمیزی و آشکارسازی تیرهای چراغ‌برق بخشی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این حوزه بوده است.

عسکری با اشاره به مشکلات مالی  شهرداری در سه سال گذشته گفت: بااین‌وجود این مشکلات  اقدامات خوبی صورت گرفت که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها اجرای خط‌کشی عرضی و طولی برای اولین بار در تاریخ شهرداری توسط عوامل خدمات شهری شهرداری بود که حداقل  400 میلیون تومان در طول سه سال اخیر صرفه‌جویی داشته است. نصب 12500 کد پستی از دیگر اقدامات این حوزه بود که عسکری به آن اشاره کرد.

اقدامات ویژه و ابتکاری

واحد ترافیک اقدامات ویژه و ابتکاری خوبی نیز در چند سال اخیر داشته است. عسکری با اشاره به برخی از آن‌ها گفت: انجام بخشی از مطالعات توجیه اقتصادی و زیست‌محیطی قطار شهری بهارستان – مبارکه – مجلسی، انجام آمارگیری تردد و تهیه گزارش مربوط به طرح‌ها و مشکلات وسایل نقلیه سنگین با همکاری پلیس راهور، باصرفه جویی بالغ‌بر 20 میلیون تومان در هزینه آمارگیری و برای اولین بار در شهرستان، طراحی چهارچوب و فرم تعیین سهم صنایع در حفظ، نگهداری و ایمن‌سازی معابر برای اولین بار در شهرستان و تهیه نقشه کدگذاری معابر در برخی از محلات و برآورد تابلوی موردنیاز به‌صورت طبقه‌بندی‌شده از مهم‌ترین این اقدامات بوده است.

ارتقای فرهنگ ترافیک

مسئول واحد ترافیک شهرداری مبارکه به اقدامات صورت گرفته برای ارتقای فرهنگ ترافیک گفت: حوزه روابط عمومی شهرداری با همکاری پلیس راهور شهرستان به‌صورت مرتب اقدام به برگزاری جلسات آموزشی، تبلیغات محیطی چه در سطح شهر و چه در فضای مجازی نموده‌اند .همچنین به‌منظور تشویق شهروندان به رعایت فرهنگ ترافیک، تاکنون دو همایش تجلیل از شهروندان قانونمند برگزارشده است.

چالش بزرگ تردد وسایل نقلیه سنگین

عسکری مهم‌ترین چالش ترافیکی مبارکه را تردد وسایل نقلیه سنگین عنوان کرد و گفت: به گفته رئیس پلیس راهور تقریباً هیچ شهری مثل مبارکه تردد بالای وسیله نقلیه سنگین در محدوده شهری ندارد. او با تأکید بر اینکه رفع این چالش نیازمند اجرای چند پروژه است گفت: ادامه کنارگذر غرب تا جاده مبارکه شهرضا، احداث بلوار امام رضا (علیه‌السلام) در ورودی شهر مبارکه ، احداث زیرگذر بلوار امیرکبیر (که شرکت فولاد مبارکه متعهد به اجرای آن شده است) پروژه‌های اولویت‌دار برای ساماندهی تردد وسایل نقلیه سنگین است.

رصد و پیگیری خواسته‌های شهروندان

عسکری با اشاره به اینکه مشکلات مالی همه فعالیت‌های شهرداری  ازجمله حوزه حمل‌ونقل و ترافیک را تحت‌الشعاع قرار داده است گفت: زمانی بود که تنها با یک تماس، اقلام ترافیکی تأمین می‌شد اما در چند سال گذشته به دلیل کاهش منابع درآمدی، رویکرد ما این بوده که تا حد امکان،خودواحد ترافیک، فعالیت‌ها و اقدامات ترافیکی را عملیاتی کند. ازجمله می‌توان به کارشناسی و نصب تابلوهای ترافیکی و انجام 40 درصد تعمیرات گارد ریل توسط خود پرسنل شهرداری، مونتاژ تابلوها و بازیافت علائم ترافیکی و خط‌کشی معابر  اشاره کرد. درمجموع به‌گونه‌ای مدیریت کرده‌ایم که کمبودی احساس نشود. مسئول واحد ترافیک شهرداری تأکید کرد به‌صورت مرتب با شهروندان در ارتباط هستیم تا مطالبات و خواسته‌ها و نیازهای آن‌ها را رصد و پیگیری و برطرف کنیم.

بی‌توجهی صنایع

عسکری با انتقاد از بی‌توجهی صنایع مستقر در شهرستان نسبت به معابر شهری گفت: صنایع از معابر شهری استفاده می‌کنند که سبب بروز حوادث و آسیب رساندن به آسفالت این معابر، علائم ترافیکی، گارد ریل‌ها، … شده است. این موضوع بارها در شورای ترافیک مطرح و یا به نمایندگان صنایع متذکر شده است. حتی صنایع قول همکاری داده و کارشناسان آن‌ها از میزان خسارات و محورهای حادثه‌خیز بازدید کرده‌اند اما تاکنون هیچ‌گونه همکاری با شهرداری نداشته‌اند. تا زمانی که همکاری صنایع نباشد، نمی‌توان خدمات شایسته‌ای را در این حوزه ارائه کرد.او با قدردانی از مجموعه‌های خدمات شهری، عمران، پلیس راهور و …. تأکید کرد: ماهیت این حوزه بین بخشی است و بدون همکاری و همراهی همه نهادهای مرتبط نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.




















به این نوشته امتیاز بدهید!

mld

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×