» عمومی » پزشکی سلامت » نشانه های آسیب به کلیه را بشناسیم
پزشکی سلامت

نشانه های آسیب به کلیه را بشناسیم

فروردین 9, 1393 0011

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه و به نقل از نچرال نیوز، شیوع بیماری کلیه خطرناک است و  قرار گرفتن در معرض مشکلات کلیوی باعث لطمه زدن به عملکرد این عضو مهم می شود. هنگامی که عملکرد کلیه به خطر بیفتد، به تبع آن سلامتی هم مختل می شود. از این رو در این مقاله نشانه های آسیب کلیه را بشناسید و بدانید چه کارهایی باید انجام دهید تا سبب بهبود عملکرد آن شود.
درد کمر
یکی از اولین و اصولی ترین نشانه های آسیب کلیوی درد است. درد در قسمت پشت پایین کمر نشانه مشکل کلیه است.گاهی اوقات تنها در یک طرف، رخ می دهد که نشانه این است که یکی از کلیه ها دچار آسیب شده است. اما در اغلب موارد، پس از مدت کوتاهی درد به هر دو طرف حرکت می کند.
راش ، خارش و خشکی
کلیه ها به برداشت مواد زائد از جریان خون کمک می کنند، اگر دچار مشکل شوند این مواد زائد در خون باقی مانده و باعث راش، خارش شدید و خشکی می شود. یک علامت اولیه از آسیب کلیه خارش شدید پوست است که باید جدی گرفته شود. اگر خارش پوست بخاطر مشکل کلیه باشد درمان آن با کرم های موضعی، هیچ کاری به اصلاح مشکل واقعی نمی کند.
تغییر در عملکرد ادرار
از آنجا که کار اصلی کلیه دفع ادرار است، در صورت بروز مشکل این عضو ادرار تغییر می کند. چند نمونه از این تغییرات عبارتند از:
• کف آلود شدن ادرار
• تکرر ادرار
• کم رنگ شدن ادرار
• کمتر ادرار کردن و یا در مقادیر کمتر از حد معمول با رنگ تیره
• احساس فشار و یا مشکل در ادرار کردن
• دیدن خون در ادرار
تغییرات مقدماتی در ادرار نشانه های متوسط ​​از مشکلات کلیوی است و تغییر رنگ نشانه ای از آسیب حاد تر این عضو کلیدی بدن است.
تورم در بخش های مختلف بدن
همانطور که گفته شد کلیه ها مواد زائد و مایع اضافی را از بدن خارج می کنند بنابراین زمانی که آنها به درستی کار نکند این اغلب باعث تورم در صورت، دست ها، پاها، مچ پاها می شود.در این مرحله، صدمه به کلیه ها بسیار حادتر می شود و باید فورا درمان شود.
خستگی و ضعف
هورمون کلیه ها اریتروپویتین است، که به سلول های قرمز خون اکسیژن می رساند. بروز بیماری کلیوی میزان این هورمون را کاهش می دهد که باعث می شود سلول های قرمز خون در بدن شما کاهش یافته و در نتیجه کم خونی حاصل شود. این کاهش تحویل اکسیژن به سلولهای بدن باعث خستگی و ضعف عمومی می گردد، و باید به سرعت رسیدگی شود.
علل آسیب کلیه
یکی از منابع اصلی مشکلات کلیوی است از طریق کادمیوم فلزی سنگین، که عمدتا از طریق سوزاندن نفت و زغال سنگ و سوزاندن زباله های شهری وارد محیط زیست می شود بوجود میاید. کادمیوم نیز در کودهای فسفاته که در زمین های کشاورزی استفاده می شود وجود دارد. افراد سیگاری به طور مستقیم کادمیوم را به ریه ها می فرستند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×