» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » شهرداری مبارکه » برگزاری دومین جلسه کمیته ساماندهی بافت قدیمی محله اسماعیل ترخان
شهرداری مبارکه

برگزاری دومین جلسه کمیته ساماندهی بافت قدیمی محله اسماعیل ترخان

اردیبهشت 26, 1398 109

محله اسماعیل ترخان دارای بافت قدیمی و تاریخی در محدوده بافت فرسوده شهر قرار دارد و به دلیل برخورداری از چند اثر تاریخی، سالهاست که مورد توجه اداره کل میراث فرهنگی استان و شهرستان  برای ثبت برخی از این آثار تاریخی قراردارد .عمده این ابنیه تاریخی در بخش خط ساحلی زاینده رود قرارداشته که به دلیل موقعیتی که از لحاظ بوم گردی و جاذبه گردشگری دارد ساخت و ساز مالکین به سبک امروزی را با موانعی مواجه ساخته است . بر این اساس کمیته ای متشکل از کارشناسان شهرداری ، میراث فرهنگی و مشاوران متخصص در شهردای مبارکه با هدف ساماندهی بافت قدیمی و تاریخی محله مذکور در شهرداری مبارکه تشکیل شد . در طی یک سال گذشته تلاش شهرداری و شورای اسلامی شهر برآن بوده تا پس از گذشت یازده سال نسبت به حل مشکلات این محله اقدام و با طراحی الگوهایی که به حفظ و مرمت ابنیه تاریخی کمک می نماید موانع ساخت و ساز مالکین را بر طرف نمایند . بر این اساس دومین جلسه کمیته مذکور در تاریخ 24/02/98 در دفتر شهردار مبارکه و با حضور نمایندگان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و شهرستان مبارکه ، جمعی از معاونین و مدیران مدیریت شهری ، مشاور طرح و همچنین تعدادی از مالکین محله اسماعیل ترخان برگزار و تصمیماتی اتخاذ گردید .

در این جلسه مهندس هاشمی شهردار مبارکه گفت : بافتهای فرسوده شهری در فرآیند زمانی طولانی مدت شکل گرفته و تکوین یافته و امروزه در محاصره تکنولوژی عصر حاضر و توسعه شهری جدید گرفتار شده است. اگرچه این بافت در گذشته به مقتضای زمان دارای عملکردهای منطقی و سلسله مراتبی بوده ولی امروزه از لحاظ ساختاری و عملکردی دچار کمبودهایی شده و آن گونه که باید و شاید نمی تواند جوابگوی نیاز ساکنین خود باشد. . براین اساس یکی از ضرورتهای مهم شهر و شهرنشینی عصر حاضر بهسازی و نوسازی این بافت های شهری است.

وی افزود : مدیریت شهری می تواند با شناخت نیازها، تنگناها، توان ها و فرصت های احیای بافت فرسوده از طریق تشریک مساعی و توانمندسازی ساکنین به ایجاد محیطی شایسته برای سکونت ساکنین محلی اقدام نماید. احیای بافت های فرسوده می تواند ارزش کالبدی را ارتقاء داده و رغبت شهروندان به سکونت در آن افزایش دهد. فرسودگی بافت‌های شهری امروزه به معضلی تبدیل شده که اکثر شهرهای کشور با آن روبرو هستند؛ سهم دولت از نوسازی بافت‌های فرسوده با توجه به حجم پایین زمین‌هایش و بودجه‌های عمرانی، پایین است. شهرداری‌ها نیز اگر توان مالی داشته باشند، در اکثر مواقع به صورت مقطعی طرح هایی را اجرایی کرده‌اند؛ به این ترتیب به نظر می‌رسد تنها تصمیمات دولتی برای ترغیب بخش خصوصی می‌تواند کلید قفل این معضل باشد. طی سال‌های گذشته نیز طرح‌های زیادی بویژه توسط شهرداری‌ها اجرا شده که نتوانسته گره از مشکل بافت‌های فرسوده باز کند.

شهردار مبارکه استفاده از ظرفیت های گردشگری موجود در محله اسماعیل ترخان را بعنوان یک فرصت سرمایه گذاری و مشارکت اهالی دانست و اظهار کرد : از نگاه اول بافت فرسوده و شرایط فعلی این محله بعنوان یک معضل مطرح است ولی از سوی دیگر می توان از ابنیه تاریخی موجود بعنوان فرصت های سرمایه گذاری و بوم گردی استفاده کرد و صنعت گردشگری را در شهرستان توسعه داد و زمینه ساز اشتغال بیشتر اهالی با توسعه صنعت گردشگری و بوم گردی و رونق اقتصادی این چنین محله ها بود .

مهندس هاشمی در پایان ضمن تشکر از اداره کل میراث فرهنگی استان و اداره میراث فرهنگی شهرستان مبارکه ، تعامل و همکاری هر چه بیشتر میراث فرهنگی و مدیریت شهری را در کنار همراهی اهالی محترم محله اسماعیل ترخان راهگشای حل سریعتر مشکل این محله عنوان کرد .

به این نوشته امتیاز بدهید!

mld

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×