» عمومی » خانواده » شیرینی نوروز را با تخریب آثار تاریخی تلخ نکنیم!
خانواده

شیرینی نوروز را با تخریب آثار تاریخی تلخ نکنیم!

فروردین 2, 1393 0011

تجربه ثابت کرده است آن‌هایی که با آثار قدیمی، ارزشمند و تاریخی میانه‌ی خوبی ندارند و به‌خاطر قانون‌های منع‌کننده بناها را نمی‌توانند بکوبند و از نو بسازند، از فرصت تعطیلات برای انجام کارهای مورد نظر خود استفاده می‌کنند.

 

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه و به نقل از ایسنا ، موضوع آسیب رسیدن به بناهای تاریخی در تعطیلات مختلف، موضوعی جدی است و در سال‌های گذشته مواردی از این‌گونه آسیب‌ها گزارش شده است؛ اما با این وجود، تا کنون چاره‌ی مشخصی برای جلوگیری از وقوع چنین اقداماتی، بخصوص در تعطیلاتی مانند نوروز اندیشیده نشده است.

 

در برخی مکان‌های تاریخی، حضور تعداد زیادی از گردشگران در یک منطقه‌ی تاریخی محدود، در برخی موارد استفاده از مواد آتش‌زا و در برخی موارد، بی‌توجهی مردم منطقه، پدیده‌ی وندالیسم (یادگاری‌نویسی) روی بناهای تاریخی و گاهی نیز اقدامات عمدی برای نابود کردن یک بنای تاریخی، اتفاق‌هایی هستند که در تعطیلات نوروزی امکان رخ دادن آن‌ها وجود دارد.

 

در میان اتفاق‌هایی که سال گذشته رسانه‌ای شدند، به آتش‌سوزی در بخشی از بازار تاریخی ماسوله و حضور بیش از حد گردشگران در روستای تاریخی ابیانه و یک سال قبل‌تر نیز به تخریب بخش‌هایی از بافت تاریخی یزد می‌توان اشاره کرد.

 

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره‌ی لزوم توجهی که مسوولان باید نسبت به این موضوع داشته باشند، به خبرنگار ایسنا گفت: سازمان میراث فرهنگی برای جلوگیری از چنین اقداماتی تا حد توان، نیروی حقوقی و نیروی یگان حفاظت در اختیار دارد که بتواند از این‌گونه اتفاق‌ها جلوگیری کند.

 

محمدحسن طالبیان اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع این است که بتوانیم دستگاه‌هایی را که مجوز تخریب چنین بناهایی را می‌دهند، به سمت خود بکشیم و از سوی دیگر، کاری کنیم تا مالکان آثار تاریخی با احساس مسوولیت نسبت به بناهای تاریخی، از آن‌ها حفاظت کنند.

 

او آثار تاریخی را ثروت ملی دانست و ادامه داد: ‌این ثروت، یک هویت برای کشور است. اگر مالک یک بنای تاریخی احساس متفاوت بودن خانه‌اش را نسبت به خانه‌های معمولی داشته باشد، در حفاظت از خانه‌ی خود موفق خواهد بود و کمک می‌کند تا با آگاهی‌افزایی میان مردم، این احساس مسوولیت در بطن مردم نهادینه شود.

 

وی با تأکید بر لزوم تعریف شدن احساس مسوولیت میان اقشار مختلف، گفت: در سطوح مختلف، آموزش و پرورش، رسانه‌ها، دستگاه‌های ذی‌نفع و NGOها وظیفه‌ی حفاظت از آثار تاریخی را دارند. هریک از این بخش‌ها اگر به حفاظت از میراث تاریخی خود علاقه‌مند باشند، در حفاظت از هر اثر یا شیء تاریخی می‌توانند کمک کنند.

 

او با اشاره به تلاش‌هایی که مسوولان سازمان میراث فرهنگی برای رسیدن به برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه انجام می‌دهند، بیان کرد: به کمک همه‌ی مردم نیاز داریم تا بتوانیم از بافت‌های تاریخی و آثارمان نگهداری و مراقبت کنیم.

 

وی گفت‌وگو و تعامل با مردم در این زمینه را بهترین اقدام برای جلوگیری از تخریب بناهای تاریخی در روزهای تعطیل دانست و ادامه داد: در این فرآیند می‌توانیم به نتایج خوبی برسیم.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×